Pedagogika Narodowa, co to takiego? Wykład prof. Selima Chazbijewicza

4W 2039 roku Polska będzie znaczącą potęgą w Europie – tak twierdzi najwybitniejszy amerykański futurolog George Friedman. Natomiast po wykładzie prof. Selima Chazbijewicza jaki odbył się 17 sierpnia wiadomo, że jeśli tak ma się stać to droga ku potędze Polski prowadzi właśnie poprzez pedagogikę narodową.

Za oknem słońce praży, większość próbuje złapać jeszcze ostatnie dni wakacji na plaży, ale mimo to grupa patriotów z różnych środowisk przyszła na spotkanie zorganizowanie przy ul. Dąbrowszczaków przez Ruch Społeczny im. Lecha Kaczyńskiego oraz Miejski Komitet Prawa i Sprawiedliwości w Olsztynie. Na szczęście są wśród nas ludzie, którzy mimo różnych poglądów i środowisk z jakich się wywodzą łączy jedno marzenie o wielkiej Polsce. Takie marzenie miał też śp. Lech Kaczyński, Prezydent RP. Teraz okazuje się, że to marzenie jest możliwe, a dzięki pedagogice narodowej całkowicie realne.

Profesor Chazbijewicz rzucił nowe światło na teorię głoszoną przez Mickiewicza. Twierdził on, że Polska jest zbawcą narodów, a w przyszłości wyzwoli się spod jarzma zaborów i będzie potęgą. W edukacji szkolnej Mickiewicz przedstawiany był jako wybujały marzyciel. Jednak jeśli porównamy filozofię polityczną Mickiewicza z ostatnią teorią Georga Friedmana, najwybitniejszego amerykańskiego futurologa, mówiącego o tym, że Polska w 2039 r. będzie najważniejszym państwem w Europie to teoria Mickiewicza staje się bardzo realna. Tym bardziej, że Mickiewicz głosił, że wszystkie narody słowiańskie powinny się skupić wobec Polski jako kraju budującego wolność i demokrację. Mało tego teorie mesjanizmu i przewodniej roli wśród krajów słowiańskich Mickiewicz wykładał na uczelni Collège de France najbardziej prestiżowej uczelni w ówczesnych czasach.

Jednak Polska najpierw sama musi stać się silnym państwem, a jednym z głównych czynników by to osiągnąć jest tożsamość narodowa kształtowana przez pedagogikę narodową.

Mimo, że w wielu zachodnich krajach pedagogika narodowa jest czymś naturalnym i jest podstawą kształcenia elit i świadomości narodowej, to w Polsce temat ten nie ma siły przebicia do polskiego społeczeństwa karmionego przez media kuriozalnymi genderowymi filozofiami. Można nawet odnieść wrażenie, że w ostatnich bodajże 8 latach słowo „naród” zostało w Polsce niemal zakazane. Jednak są ugrupowania i środowiska patriotyczne, które wciąż szukają metod do rozwoju naszej ojczyzny. Dlatego walcząc z degradacją wartości rozwoju myśli patriotycznej nie mogło na letnim cyklu rozmów o ojczyźnie zabraknąć tematu pedagogiki narodowej. A czym jest Pedagogika narodowa? Według prof. Chazbijewicza w szerokim znaczeniu jest to spójny i zwarty system nauczania tradycji narodowych. Myśl narodowa w Europie we współczesnym brzmieniu rozpoczyna swój byt w epoce romantyzmu. To w tym okresie zostało wykształcone nowoczesne pojęcie narodu. Również w tym okresie pojęcie państwa zaczęło funkcjonować jako własność narodu. Wcześniej Państwo było traktowane jako własność monarchy lub ewentualnie jako własność pewnej wąskiej grupy elit jak np. arystokracji. Prekursorem nowoczesnej koncepcji narodu był Johann Gottfried Herder z Morąga. Koncepcja głosiła, że Naród to ludność zamieszkująca to samo terytorium, mająca tą samą historię i mówiąca tym samym językiem. Wśród prekursorów polskiej pedagogiki narodowej był m. in. Wincenty Lutosławski. Myśl narodowa rozwijała się w wielu narodach, ale na przełomie XVIII i XIX w. kształtowała się również polityczna myśl słowiańska gdzie przewodnią rolę odgrywała Polska. Jak wspomniał prof. Chazbijewicz barwy biało-czerwone w wielu słowiańskich państwach są uznane za barwy narodowe tylko w różnych konfiguracjach i z dodatkiem innych kolorów. Jako ciekawostkę Chazbijewicz podał, że Hymn Polski był przez pewien czas traktowany jako hymn wszystkich krajów słowiańskich. Więcej na temat pedagogiki narodowej prof. Chazbijewicza można przeczytać w artykule profesora w sierpniowej Debacie, do którego zainteresowanych tym tematem serdecznie odsyłam.

Jedno jest pewne, aby Polska stała się liczącym krajem na arenie międzynarodowej potrzebna jest spójna edukacja narodowa kształtująca tożsamość i wartości patriotyczne oraz wychowanie obywatelskie. Jak dodał profesor jest duża nadzieja, że przy obecnym prezydencie propagowanie patriotyzmu stanie się faktem.

Kamil Olszewski

Komentuj "Pedagogika Narodowa, co to takiego? Wykład prof. Selima Chazbijewicza"

Skomentuj tekst

Adres e-mail nie będzie opublikowany (pozostaje do wiadomości serwisu)


*


Zabezpieczenie antyspamowe:

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.

Powrót na górę strony
%d bloggers like this: