Raport z prac drogowych GDDKiA. Jerzy Szmit: S16 musi być bezpieczna dla ludzi i zwierząt

default

Na jakim etapie są najważniejsze inwestycje drogowe na Warmii i Mazurach? Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad przygotowała podsumowanie.

W tej chwili na terenie województwa powstają dwie nowe drogi ekspresowe. Ta bardziej zaawansowana to 5-kilometrowy odcinek S5 Ornowo – Wirwajdy w okolicach Ostródy, gdzie wykonano ponad 60 procent prac.

W ubiegłym tygodniu oddano do użytku wiadukt w ciągu drogi nr 16, dzięki czemu zlikwidowano wahadłową regulację ruchem w miejscowości Wirwajdy. Wykonawca realizuje na tyle, na ile pozwalają warunki atmosferyczne, roboty ziemne i mostowe

– mówi Karol Głębocki z olsztyńskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Trwa także budowa S16 Borki Wielkie – Mrągowo. Tam zaawansowanie wynosi na razie 10 procent.

Wykonawca prowadzi roboty ziemne w zakresie wykopów i nasypów oraz wymiany gruntu. Wykonywane są też prace przygotowawcze związane z wycinką drzew i krzewów, karczowaniem pni, odhumusowaniem i rozbiórką obiektów. Kontynuowane są przebudowy kolizji gazowych i wodociągowych

Jak dodał Karol Głębocki – tajemniczo brzmiące odhumusowanie, oznacza zdjęcie najbardziej wartościowej warstwy gleby i przeniesienie jej w inne miejsce. Zakończenie budowy tych odcinków nastąpić w 2023 roku.

Rozbudowa dróg. Trwają prace przygotowawcze  

S5 ma prowadzić z okolic Ostródy do Grudziądza – powstaje już studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe, które m.in. wskaże dokładny przebieg trasy. Finał inwestycji zaplanowano do 2032. W przypadku S16 trwa przygotowywanie decyzji środowiskowej dla odcinka Mrągowo – Ełk.

Oczekujemy na uzupełnienie raportu środowiskowego w zakresie oddziaływania akustycznego, czyli ochrony przed hałasem. Inwestor zadeklarował, że przedłoży to uzupełnienie do końca tego roku

– informuje Justyna Januszewicz z Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Olsztynie.

Przypomnijmy, że budowa S16 Mrągowo – Ełk wywoływała protesty, są też jednak liczne głosy przekonujące o konieczności jej budowy.

Musimy pamiętać, że to jest droga, na której wydarza się 25 procent wypadków w województwie warmińsko-mazurskim, 30 procent wypadków śmiertelnych, ponad 30 procent wypadków z ciężkimi obrażeniami. Dlatego w jak najlepiej rozumianym interesie nas, mieszkańców, ale też setek zwierząt, które giną co roku na tej trasie, jest to, żeby ta inwestycja była realizowana

– przekonuje były wiceminister infrastruktury Jerzy Szmit.

S16 Mrągowo – Ełk według założeń ma być gotowa w roku 2030.

Nowe obwodnice na Warmii i Mazurach

W regionie ma powstać 5 inwestycji z ogólnopolskiego programu budowy 100 obwodnic. Najbardziej zaawansowana jest budowa obwodnicy Smolajn niedaleko Dobrego Miasta – tam wykonano ponad 30 procent prac, a zakończenie tej inwestycji ma nastąpić jesienią przyszłego roku. W przypadku obwodnicy Gąsek w ciągu drogi krajowej nr 65 kończy się przygotowanie dokumentacji. Niebawem zostanie rozpisany przetarg na projekt i budowę, a sama realizacja ma potrwać do 2025 roku.

W przypadku obwodnic Pisza i Szczytna w tym roku zaczęły się prace nad studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowym, a same obwodnice mają być gotowe do 2028. Natomiast co do północnej obwodnicy Olsztyna wraz z obwodnicą Dywit – trwa przygotowanie dokumentacji, niedawno odbyły się pierwsze spotkania z samorządami. W przyszłym roku drogowcy chcą pokazać proponowane przebiegi trasy mieszkańcom gminy. Sama budowa ma potrwać do roku 2030.

Źródło: Radio Olsztyn

Komentuj "Raport z prac drogowych GDDKiA. Jerzy Szmit: S16 musi być bezpieczna dla ludzi i zwierząt"

Skomentuj tekst

Adres e-mail nie będzie opublikowany (pozostaje do wiadomości serwisu)


*


Zabezpieczenie antyspamowe:

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.

Powrót na górę strony
%d bloggers like this: