Pracują niemal bez przerwy. Budowa kanału żeglugowego idzie pełną parą

Kolejne tygodnie pracy na budowie kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną i kolejne postępy. Budowniczy wykonali już dużą część prac ziemnych, zaawansowane są też roboty przy wznoszeniu obrotowych mostów. Jak wygląda rzeczywistość na placu budowy i jakie inwestycja przyniesie korzyści przede wszystkim dla Elbląga?

3 mln metrów sześciennych piachu, ziemi i innego urobku do wydobycia – to było i wciąż jest zadanie ambitne. W dużej części udało się to już zrealizować. Wypełnione po brzegi ciężarówki kursują niemal bez przerwy

Pełną parą idą prace kafarowe, czyli m.in. wbijanie tzw. ścianek szczelnych. Ogólnie roboty podzielone zostały na trzy sekcje: na Zatoce Gdańskiej, na samej mierzei oraz na Zalewie Wiślanym. W sekcji pierwszej powstaje port rozładunkowy oraz falochrony, w drugiej zasadnicza część inwestycji, czyli śluza z bramami. Na samym Zalewie powstanie m.in. sztuczna wyspa, która będzie służyć głównie ptactwu.

Jeszcze w tym roku gotowy ma być gotowy pierwszy z dwóch mostów obrotowych, które mają przenosić ruch kołowy nad kanałem. Okalająca je infrastruktura drogowa również powstaje w ekspresowym tempie, którego nie zmniejszyła nawet pandemia koronawirusa.

– Ta budowa jest specyficzna, bo jest wykonywana wyłącznie sprzętem. Każdy operator pracuje w swoim sprzęcie, nie ma kontaktu, czyli automatycznie następuje segregacja – tłumaczy Dominik Wróblewski, kierownik budowy kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną.

Na wzrost tempa rozwoju liczą w Elblągu: – Elbląski port będzie miał szansę stać się zapleczem dużych portów morskich, m.in. portu w Gdańsku i Gdyni. Będziemy też mieli otwartą, niczym niezakłóconą, suwerenną drogę dostępową do innych portów Europy Zachodniej – mówi Arkadiusz Zgliński, dyrektor portu w Elblągu.

Wśród nich m.in. porty skandynawskie, niemieckie i holenderskie. Przy okazji tej inwestycji, głębokości torów żeglugowych na rzece Elbląg mają zwiększyć się do 5 metrów, co pozwoli na wpływanie do tutejszego portu dużo większych niż dotychczas, morskich jednostek. Z nimi na Żuławy trafi towar, ludzie, ale również praca.

– Działalność portowa to również cały szereg działalności około portowej. To naczynia połączone. Rynek portowy może generować nawet do kilku tysięcy miejsc pracy – dodaje Zgliński.

Budowa kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną to inwestycja warta ponad miliard złotych. Jej ukończenie planowane jest na 2022 rok.

Obejrzyj materiał video na stronie TVP Olsztyn

Źródło: TVP Olsztyn

Komentuj "Pracują niemal bez przerwy. Budowa kanału żeglugowego idzie pełną parą"

Skomentuj tekst

Adres e-mail nie będzie opublikowany (pozostaje do wiadomości serwisu)


*


Zabezpieczenie antyspamowe:

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.

Powrót na górę strony
%d bloggers like this: