Mazury będą przekopane? Mazurska Pętla w ciągu 7 lat

Rząd chce przekopać nowe kanały na Mazurach tak, by Szlak Wielkich Jezior można było przepłynąć naokoło. – Bezwzględnie w ciągu najbliższych siedmiu lat chcemy zrealizować plan Mazurskiej Pętli dla żeglarzy – powiedział PAP wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk.

Od Węgorzewa na północy do Pisza na południe rozciąga się 110-kilometrowy odcinek drogi wodnej zwanej Szlakiem Wielkich Jezior. Część jezior połączona jest połączona kanałami, jednak nie wszystkie.

Gdyby jednak połączyć kanałem jeziora Niałk Duży, Niałk Mały, Wojnowo, Buwełno i Tyrkło, wówczas można by przepłynąć ów szlak pętlą – jeziora Śniardwy i Niegocin byłyby wówczas połączone od wschodniej strony. Część środowisk żeglarskich na Mazurach pomysł taki podnosi od lat, a lokalne samorządy prowadziły na ten temat prace koncepcyjne. Nie było jednak możliwości sfinansowania tego pomysłu.

Wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk poinformował PAP, że „rząd ma plan połączenia jezior w Pętlę Mazurską” i prowadzone są już rozmowy dotyczące koncepcji tej inwestycji.

– Mamy taki plan i bezwzględnie chcemy go zrealizować w tym siedmioleciu, w tej perspektywie budżetowej. Domknięcie Pętli Mazurskiej to najważniejsza rzecz i najbardziej oczekiwana przez żeglarzy, poza modernizacją całej infrastruktury, która obecnie jest prowadzona. To jest dla nas, jako ministerstwa zajmującego się wodą, zadanie najważniejsze dla wodniaków – ocenił Marek Gróbarczyk.

W jego ocenie dokończenie tej inwestycji jest całkiem realne. Największe wyzwanie stworzą jednak kwestie środowiskowe, ponieważ teren ten jest objęty ochroną Natura 2000. Zastrzegł, że realizacja tego projektu będzie wymagać negocjacji z Unią Europejską.

– Pod kątem środowiskowym realizacja tego zadania będzie trudna, ale absolutnie możliwa. Pod kątem technicznym nie ma w tym zadaniu żadnego problemu, zdecydowanie większy problem to jest środowisko naturalne – powiedział wiceminister infrastruktury.

Na razie kosztów połączenia mazurskich jezior w jedną pętlę nie można nawet szacować, ponieważ w przeszłości pojawiało się kilka koncepcji połączenia tych jezior – od przekopania kanału i budowy śluz po wybudowanie podziemnego tunelu, którym płynęłyby łodzie. Koncepcja tunelu wynikała z tego, że między jeziorami Tyrkło a Buwełno znajduje się wzniesienie o wysokości 60 metrów.

Poseł PiS z Mazur Wojciech Kossakowski powiedział PAP, że rząd wraca do pomysłu połączenia Szlaku Wielkich Jezior Mazurskich w pętlę ze względu na możliwość sfinansowania tej inwestycji w ramach środków Polskiego Ładu.

– Mamy parlamentarny zespół, w którym omawiamy tę koncepcję, już wspominałem o tym premierowi, na tak jest minister Adamczyk. Jako posłowie ziemi mazurskiej będziemy robić wszystko, by tę inwestycję zrealizować – powiedział Wojciech Kossakowski.

W ostatnich dwóch latach znacznie wzrosła liczba osób żeglujących po Wielkich Jeziorach Mazurskich. Zwolennicy połączenia szlakiem kolejnych jezior argumentują, że stworzenie Mazurskiej Pętli rozładowałoby tłok na obecnym szlaku i podniosło jego atrakcyjność. Przeciwnicy tej inwestycji od lat wskazują, że „zabije to dzikość Mazur” i bezpowrotnie zniszczy środowisko naturalne.

Źródło: money.pl

Komentuj "Mazury będą przekopane? Mazurska Pętla w ciągu 7 lat"

Skomentuj tekst

Adres e-mail nie będzie opublikowany (pozostaje do wiadomości serwisu)


*


Zabezpieczenie antyspamowe:

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.

Powrót na górę strony
%d bloggers like this: