Z sesji RM Olsztyna: Świętować nie ma czego

Reforma samorządowa uchodzi za jedną z najbardziej udanych, ponieważ złamała pięć monopoli totalitarnego państwa – tak uważa jeden z jej twórców prof. Jerzy Regulski.

Tymi uwierającymi monopolami wg profesora były: monopol polityczny, monopol podległości władzy centralnej PRL, monopol własności, monopol zależności finansowej od władzy centralnej (jego przełamanie i usamodzielnienie finansowe gmin wyzwoliło oddolne inicjatywy) i wreszcie monopol kadrowy (zamiana podległości pracowników zatrudnionych w adm. państwowej na podległość gminną).

Dzień samorządu Terytorialnego przypada 27 maja. Został uchwalony przez Sejm w 2000 roku i upamiętnia pierwsze wybory samorządowe z 27 maja 1990 roku.

W tym roku ten dzień został przez zarządzających Olsztynem kompletnie zmarginalizowany (przemilczany). Czyżby nie było co świętować? Odpowiedź jest banalnie prosta. Podczas XLVII sesji RM Olsztyna (25 kwietnia) nieobecny był „Sołtys”. Nie było wodza to wojsko (radni POKO i klubu Demokratyczny Olsztyn) było mniej bitne i nie miało ochoty na świętowanie. Słusznie, ponieważ olsztyński samorząd nie ma dokonań satysfakcjonujących mieszkańców miasta – chyba się nie mylę? Pomimo wielu szumnych zapowiedzi, czego niby dokonano lub zamierza się dokonać, ciągle wychodzi stara bieda i problemy. Potem słyszymy, że to nie ja tylko radni podjęli taką decyzję. Wszystko za sprawą projektów uchwał, które przygotowują urzędnicy ratusza pod dyktando wiadomo kogo. Potem już tylko formalność głosowania posłusznych wodzowi radnych i jedziemy dalej. Tak było i tym razem. W porządku obrad XLVII sesji RM spośród spraw szczególnie absorbujących uwagę opinii publicznej były dwie uchwały:

  1. Projekt  uchwały RM Olsztyna w sprawie zmiany uchwały Nr XLI/691/2022 z dn. 26 stycznia 2022 w sprawie ustalenia opłat za usługi przewozowe wykonywane lokalnym transportem zbiorowym.
  2. Uchwała nr 778/22 w sprawie rozpatrzenia petycji Zjednoczenia Chrześcijańskich Rodzin dotyczącej relokacji „Szubienic”.

Ponadto radni wysłuchali kilku meldunków pn. Ocena przygotowania Olsztyna do sezonu letniego 2022 roku. Co usłyszeliśmy? Mnóstwo propozycji na zasadzie zarzucić danymi, które wywrą wrażenie. Na mnie nie wywarły. Oferta marna bo „piniędzy nie ma”. Dlaczego nie ma? Ponieważ Olsztyn już dawno stał się pustynią kulturalną i kontrowersyjne pomysły wzbudzały co najwyżej (kolorowe krowy) absmak  „(…) w  pandemicznym świecie potrzeba nam krowiego stoicyzmu” tak uważają niektórzy.

Ceny biletów to drażliwy temat. Komunikacja zbiorowa jest deficytowa. Wszyscy to wiemy. Koszty funkcjonowania będą wzrastać bo Covid-19, energia, paliwo, wzrost minimalnego wynagrodzenia itd. Powyższe czynniki wpływają na wzrost kosztów ponoszonych bezpośrednio przez operatorów, a tym samym na wzrost wydatków ze strony organizatora transportu. Trudno dyskutować z argumentami jakie przedstawili wnioskodawcy podwyżki, ok przyjmuję do wiadomości. Od 2015 roku Gmina Olsztyn szczyci się wprowadzeniem Olsztyńskiej Karty Miejskiej i biletem elektronicznym. Czy to spowodowało uatrakcyjnienie i zachętę do większego zainteresowania korzystania z komunikacji miejskiej? Ponieśliśmy koszty wdrożenia tego, wzorem innych miast, i co z tego wynika? Mamy ok 150 tys. użytkowników OKM (wg ZDZiT), którzy stanowią podstawowy zasób klientów komunikacji miejskiej – pytanie jak miasto docenia swoich chlebodawców (warto rozwinąć tę myśl)? Jeśli ich docenimy inni będą bardziej skłonni do korzystania z usług MPK. Tymczasem chciałbym poznać propozycje zarządzających miastem. Jak termin „optymalizacja kosztów” przełożyliśmy na konkretne rozwiązania? To zadanie dla rządzących. Bo to co się nam proponuje tylko zwiększa koszty funkcjonowania systemu. Zlecane analizy i kolejne propozycje mają charakter szacunkowy i niestety rozjeżdżają się z rzeczywistością. Może więcej odwagi i konkretów, a mniej analiz na naukowej podbudowie. Może proste rozwiązania: zmiana kategoryzacji linii (odwagi), zintegrowany bilet 365, skrócenie linii, dodatkowe stacje przesiadkowe, weryfikacja biletów (rzeczywista nie pozorna), bilety za przewożony bagaż, rotacja częstotliwością kursów, centrum strefą wyłącznie dla komunikacji zbiorowej, przegląd grup zwolnionych z opłat, szastanie dodatkowymi kursami bo trwa zabawa w centrum rekreacji Ukiel czy „kortowiada”? Co przyniosła zmiana cen biletów, którą radni uchwalili 26 stycznia (funkcjonuje od 1 kwietnia). Albo to zracjonalizujemy, albo dajmy spokój z biletami. Póki co, choć utrudnień w mieście dla użytkowników samochodów spalinowych przybywa, to i tak wybierają oni ciągle własny środek lokomocji. Dlaczego? Ponieważ propozycje ratusza sprowadzają się do jednego. Głębiej sięgać do naszych kieszeni. Wskaźnik motoryzacji nieustannie wzrasta i nie zatrzymamy w niedalekiej przyszłości tego trendu, a wszystkich na siłę do tramwaju nie przekonamy. Jaki to daje skutek? Ilość korzystających z usług MPK utrzymuje się na stałym 30% poziomie napełnienia! Może czas się zastanowić gdzie „uciekają” pieniądze. Jaki wpływ na spadek atrakcyjności przejazdów komunikacją zbiorową miało wpuszczenie prywatnych operatorów rowerów i hulaj, hulaj? Co ma z tego miasto? Kiedy jadąc ulicami miasta widzę autobusy wiozące powietrze to nie dziwię się. Jaka jest rzeczywista kondycja spółki MPK? Wnioski?

Ostatnia kwestia „Szubienice”. Na ten temat napisano już wiele. Kolejna inicjatywa (petycja) o relokację została odrzucona głosami Radnych koalicji rządzącej POKO + radni klubu Demokratyczny Olsztyn. 10 marca z inicjatywy Klubu Radnych PiS doprowadziliśmy do zwołania sesji nadzwyczajnej. Powtórzę, co już wielokrotnie pisałem. Hipokryci, solidaryzują się z Ukrainą, a jednocześnie są przeciwni relokacji tego, co symbolizuje przemoc i zniewolenie. Czas płynie, a oni ciągle w okopach minionej epoki.

Jarosław Babalski

Radny Rady Miasta Olsztyna

Postscriptum

Reforma samorządowa była potrzebna, ale tamten monopol władzy PRL-u zamieniliśmy na monopol udzielnych księstw lokalnych politykierów, którym wydaje się, że mają wyłączność na nieomylność.

Komentuj "Z sesji RM Olsztyna: Świętować nie ma czego"

Skomentuj tekst

Adres e-mail nie będzie opublikowany (pozostaje do wiadomości serwisu)


*


Zabezpieczenie antyspamowe:

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.

Powrót na górę strony
%d bloggers like this: