
Zakończył się remont Kanału Grunwaldzkiego na szlaku Wielkich Jezior Mazurskich. To część większego projektu modernizacji urządzeń na tym szlaku.
Kanał Grunwaldzki łączący jeziora Szymon i Tałtowisko został pogłębiony, wzmocniono też jego brzegi. To część większego projektu, który ma poprawić jakość wypoczynku na mazurskich wodach. Wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk przekonuje, że należy rozwijać turystykę wodną w Polsce.
Bo przecież to Mazury są sercem turystyki wodnej. To jest nasza koncepcja związana z żeglugą turystyczną, z tą turystyką, która ma ogromną szansę w tych okresach trudnych, pandemicznych
Projekt modernizacji szlaku Wielkich Jezior Mazurskich – oprócz modernizacji Kanału Grunwaldzkiego – obejmował też budowę śluzy Guzianka II, oddanej do użytku rok temu. Teraz trwają zaś jeszcze prace modernizacyjne na kanałach Tałckim, Mioduńskim i Szymońskim, a pod koniec roku zostanie ogłoszony przetarg na modernizację Kanału Łuczańskiego.
Właśnie zmieniamy oblicze Mazur. W tym roku być może jeszcze uda się odebrać Kanał Tałcki. Razem, jeżeli jest bardzo dobra współpraca Wody Polskie – samorząd, to są takie efekty. Rozmawiamy też z panem marszałkiem na temat kontynuacji naszych wspólnych działań
– mówi prezes Wód Polskich Przemysław Daca.
Choć początkowo wiara w sukces tego projektu nie była zbyt wielka, o czym przy okazji zakończeniu remontu Kanału Grunwaldzkiego mówił Piotr Jakubowski, burmistrz Mikołajek i prezes Stowarzyszenia Wielkie Jeziora Mazurskie.
Pamiętam pierwsze dyskusje, pierwsze rozmowy, pierwsze wątpliwości. I taki skromny entuzjazm po pierwszych spotkaniach – że może warto spróbować i może się uda.
Projekt – już w trakcie realizacji – napotkał też problemy finansowe.
Spotkaliśmy się w Mikołajkach z samorządowcami. To nie było łatwe spotkanie, bo stanęliśmy przed dylematem – skąd wziąć przeszło 40 milionów złotych na kontynuację tego wielkiego projektu, projektu bardzo potrzebnego. Kiedy chodzi o pieniądze, rozmowy nie są łatwe, ale inwestycja była tak ważna, że nie mogliśmy nie odpowiedzieć na ten apel
– wspomina poseł Prawa i Sprawiedliwości Wojciech Kossakowski.
Łączna wartość projektu obejmującego budowę Guzianki II i remont 5 kanałów na szlaku Wielkich Jezior Mazurskich to ponad 300 milionów złotych. Pieniądze pochodzą z funduszy unijnych, a także środków rządowych, samorządowych oraz przedsiębiorstwa Wody Polskie.
Choć projekt ten jest jeszcze w fazie realizacji, pojawiają się już kolejne plany. Politycy przypominają o udrożnieniu drogi wodnej z Mazur do Warszawy.
Poprzez Narew, Pisę – m.in. śluza na Pisie, remont Kanału Jeglińskiego. Mam nadzieję, że to się jak najszybciej zadzieje
– mówi poseł Prawa i Sprawiedliwości Jerzy Małecki.
Źródło: Radio Olsztyn
Komentuj "Zakończyła się przebudowa Kanału Grunwaldzkiego, na innych praca wre. Inwestycja zwiększy potencjał turystyczny regionu"