Port w Elblągu na plusie. Przekop Mierzei Wiślanej szansą na zwiększenie zysków

Port morski w Elblągu podsumował ubiegły rok zyskiem niemal 100 tysięcy złotych. Suma może nie jest spektakularna, ale w kontekście trudnych ostatnich lat, cieszy i to. Przed tym miejscem jednak kolejne wyzwania, bo prace na budowie kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną są na finiszu, a potencjalni kontrahenci to widzą i kierują swój wzrok w stronę Elbląga.

Gdy prace przy budowie kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną postępują, Elbląg i nadzalewowe gminy szykują się na nową turystyczną, ale i gospodarczą rzeczywistość. Te zmiany widać także w elbląskim porcie, który mimo trudnego okresu, związanego z pandemią i geopolitycznymi zawirowaniami, zanim jeszcze przekop został zrealizowany, nie tylko działa, ale odnotowuje w tej działalności zyski. Ubiegły rok zakończono z 90 tysiącami złotych na plusie.

W porcie przeładowywano głównie węgiel. Teraz dużo tu materiałów budowlanych, tak potrzebnych do budowy np. sztucznej wyspy na Zalewie Wiślanym. Oprócz tego w 2021 roku trafiały tu pellet czy torf. To ponad 150 tysięcy ton różnego rodzaju towarów, a nowe możliwości są już na horyzoncie.

Port elbląski nawiązał bezpośrednie kontakty z portami skandynawskimi, czego przykładem jest podpisany list intencyjny dotyczący współpracy portu Elbląg z duńskim portem Vodingborg.

To zapowiada import i eksport materiałów budowlanych, pasz, zbóż oraz towarów przemysłu drzewnego. Na plus zmienia się także krajobraz na samym Zalewie Wiślanym. Trwają prace związane z zakończeniem budowy falochronu wschodniego i zachodniego.

Otwarcie tego etapu 17 września, ale pełną piersią porty odetchną w przyszłym roku, kiedy ukończona zostanie cała inwestycja. Urząd Morski w Gdyni wyczekuje jednak kolejnych działań w samym porcie.

Rządowa duża inwestycja ma jednak nie być końcem drogi, a dopiero jej początkiem dla regionu. Wokół potrzeba jednak kolejnych inwestycji, które będą korelowały z drogą wodną i portem. W tym duża rola samorządów.

Kanał żeglugowy przez Mierzeję Wiślaną ma kosztować około 2 miliardów złotych. Według szacunków Ministerstwa Infrastruktury, na Zalew Wiślany ma tu wpływać kilka tysięcy jednostek.

Obejrzyj materiał video na stronie TVP Olsztyn

Źródło: TVP Olsztyn

Komentuj "Port w Elblągu na plusie. Przekop Mierzei Wiślanej szansą na zwiększenie zysków"

Skomentuj tekst

Adres e-mail nie będzie opublikowany (pozostaje do wiadomości serwisu)


*


Zabezpieczenie antyspamowe:

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.

Powrót na górę strony
%d bloggers like this: