Zima nie opóźnia budowy kanału przez Mierzeję

Mimo mrozów i obfitych opadów śniegu na budowie przekopu Mierzei Wiślanej trwają prace przy umacnianiu falochronów w części morskiej i przy śluzie kanału żeglugowego. Montowana jest konstrukcja stalowa obu mostów – podał Urząd Morski w Gdyni.

W komunikacie rzeczniczka Urzędu Morskiego Magdalena Kierzkowska poinformowała, że harmonogram robót uległ modyfikacji jedynie na sztucznej wyspie, ponieważ Zalew Wiślany zamarzł. Nie zagraża to jednak planowanemu ukończeniu prac – zastrzegła.

Na mierzeję przypływają już statki z kamieniem hydrotechnicznym ze Skandynawii. Jest to możliwe, ponieważ wykonano pogłębianie akwenu wodnego na obszarze basenu morskiego Portu Osłonowego na Zatoce Gdańskiej. Transport materiałów przez morze pozwala odciążyć lokalne drogi, co zmniejsza uciążliwość inwestycji dla okolicznych mieszkańców.

„Do budowy pierwszego etapu potrzebujemy 390 tys. ton kamienia, z czego ponad połowa została już dostarczona na miejsce inwestycji. Służy on do umacniania falochronów i konstrukcji X-block plus. (…) jest to element, który na budowie hydrotechnicznej w Polsce pojawia się po raz pierwszy, a po raz drugi w Europie”

– podkreślił kpt. żeglugi wielkiej Wiesław Piotrzkowski, dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni.

Wyjaśnił, że daje on gwarancję stabilności budowli hydrotechnicznej, ale także oszczędności, jeśli chodzi o zaangażowanie m.in. betonu, który trzeba by było wykorzystać do umocnienia falochronu.

Według Urzędu Morskiego w Gdyni to nie jedyne zadanie, jakie w ostatnim czasie wykonano w rejonie Zatoki Gdańskiej. Rozpoczęły się prace narzutowe na grodzy Falochronu Zachodniego. Trwają też roboty związane z betonowaniem oczepu części lądowej oraz płyty części zasadniczej tego falochronu. Kontynuowana jest produkcja betonowych elementów prefabrykowanych typu X-block plus.

Intensywne prace trwają w Kanale Żeglugowym. W śluzie zakończono wykonywanie m.in. ścianki szczelnej, mikropali. Montowana jest konstrukcja stalowa obu mostów obrotowych – dzięki nim będzie możliwe utrzymanie ruchu samochodowego bez przerw, niezależnie od przepływających nową drogą wodną jednostek.

Coraz bliżej jest do końca budowy Kapitanatu Nowy Świat. Obecnie układana jest posadzka z gresu na parterze i na I piętrze. Na wszystkich kondygnacjach trwają roboty wykończeniowe, m. in. kładzione są gładzie szpachlowe, trwa malowanie, wykonywana jest instalacja elektryczna, wentylacyjna i sanitarna.

Budynek Kapitanatu, jako placówka Urzędu Morskiego w Gdyni, będzie dość dużym i mam nadzieję atrakcyjnym architektonicznie obiektem. To z niego administracja morska będzie czuwała nad bezpieczeństwem akwatorium oraz ruchem statków handlowych i turystycznych w rejonie przejścia przez Mierzeję Wiślaną – dodał Piotrzkowski.

Ponieważ Zalew Wiślany zamarzł, konieczne było czasowe wstrzymanie prac na sztucznej wyspie. Kontynuowane są natomiast dostawy materiałów. Odbywa się serwis sprzętu. Poza tym prowadzone są prace związane z montażem sieci wzdłuż kanału żeglugowego. Najbliższe tygodnie na budowie to m. in. profilowanie skarp na obu falochronach, kontynuacja prac narzutowych i roboty żelbetowe na falochronach.

Źródło: Niezalezna.pl

Komentuj "Zima nie opóźnia budowy kanału przez Mierzeję"

Skomentuj tekst

Adres e-mail nie będzie opublikowany (pozostaje do wiadomości serwisu)


*


Zabezpieczenie antyspamowe:

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.

Powrót na górę strony
%d bloggers like this: