Wiceminister Jerzy Szmit gościem programu Opinie w TVP Olsztyn

aJerzy Szmit, wiceminister infrastruktury i gospodarki udzielił pierwszego wywiadu po uzyskaniu nominacji od Pani premier Beaty Szydło. Ujawnił jakie inwestycje będą kontynuowane oraz, że ministerstwo pracuje nad stworzeniem Forum Kontraktowego.

Wywiad przeprowadził 24 listopada Tomasz Szeremeta podczas programu Opinie na antenie TVP Olsztyn. Redaktorem wydania był Maciej Wróbel. Głównym tematem była infrastruktura drogowa w Polsce, ale też najbliższe inwestycje oraz sytuacja obwodnicy Olsztyna. Padły też informacje o realizacji Forum Kontraktowego, które ma polepszyć współpracę między rządem, ekspertami, a polskimi przedsiębiorcami drogowymi. Co ma zapobiec bankructwom polskich firm i przyczynić się do polskiego rozwoju. Takie ciało doradcze będzie miało za zadanie m. in. znaleźć najbardziej optymalne rozwiązania technologiczno-budowalne za rozsądną cenę. Jednym słowem, aby drogi były jak najbardziej funkcjonalne i nowoczesne, ale bez marnotrawienia środków publicznych.

Redaktora Szeremetę interesowały przede wszystkim inwestycje w regionie i ich dalszy los po zmianie rządu. Wiceminister Szmit zauważył, ze strategia poprzedniego rządu PO-PSL polegała na inwestowaniu głównie w infrastrukturę wokół dużych miast kosztem mniejszych. – Południe Polski oraz centrum było beneficjentem ogromnych pieniędzy, a Polska Wschodnia była zawsze spychana na margines – tłumaczył wiceminister Szmit. Jednak teraz jak dodał: – naszym celem jest, aby polskie drogi, aby infrastruktura drogowa zapewniała spójność całej Polski. Wiceminister Szmit ujawnił też, że program budowy dróg na lata 2014-2023 r. zatwierdzony przez poprzedni rząd PO-PSL tak jak było do przewidzenia okazał się fikcją. (zdj. poniżej kadr z programu Opinie, TVP Olsztyn)

z opinie

– Program budowy dróg krajowych zatwierdzony we wrześniu, tego roku opiewa na kwotę około 200 mld zł. Natomiast przeznaczone pieniądze to połowa, bo około 107 mld zł. Dlatego jesteśmy w dość trudnej sytuacji, bo okazało się, że poprzedni rząd po prostu oszukał obiecując liczne inwestycje – wyjaśniał wiceminister Szmit. Jednak wiceminister stwierdził, że niewykluczone, że wszystkie inwestycje wpisane do programu zostaną zrealizowane tylko najpierw należy sprawdzić wykonalność i realność tego programu. Jednocześnie ministerstwo infrastruktury sprawdzi, czy wysokość kwot inwestycji jest adekwatna to realnych robót drogowych.

Redaktor Szeremeta dopytywał czy inwestycje drogowe na Warmii i Mazurach są obecnie zagrożone. Wiceminister Szmit potwierdził, że droga S7 łącząca nasz region z Gdańskiem i Warszawą będzie nadal realizowana, podobnie jak połączenie Olsztyn-Olsztynek czyli droga 51. Te prace mają być wykonane bez opóźnień. Jednak opóźnienia mogą powstać przy budowie południowej obwodnicy Olsztyna ze względu na podejrzenie zmowy cenowej. Jednak co gorsze jeżeli te zarzuty się potwierdzą to w takim przypadku dofinasowanie ze środków unijnych zostanie cofnięte. Jednak minister Szmit uspokaja, że nawet jeżeli podejrzenie zmowy cenowej by się potwierdziło to w takim przypadku będzie się starał, aby inwestycja została pokryta w całości z budżetu państwa. – Wtedy rząd bierze pełną odpowiedzialność za to i będziemy to realizowali. Jednak musimy obejrzeć cały plan, cały program i jego wykonalność – informował minister. Następną realizacją ma być dokończenie remontu DK16. Z tą inwestycją wpisaną do programu budowy dróg jest taki problem, że brakuje najważniejszej dokumentacji jak np. opinii środowiskowych, aby mogła być realizowana, czego poprzedni rząd PO-PSL nie zrealizował i w rzeczywistości złożył obietnice bez pokrycia. – Ale podkreślam będziemy o wszystko zabiegać i też wiem, że minister infrastruktury i budownictwa Andrzej Adamczyk jest pozytywnie nastawiony do inwestycji na Warmii i Mazurach – zapewniał Jerzy Szmit wiceminister Infrastruktury.

Następnie redaktor Szeremeta dopytywał czy znowu mniejsze inwestycje tak ważne dla społeczności lokalnych nie zostaną pochłonięte przez te wielkie krajowe. Minister Szmit jednak zapewniał, że nie będzie cięcia i redukcji programu. Jest to tylko sprawa dwóch rzeczy: czasu i pieniędzy.

Wiceminister ujawnił też, że nowy obecne zespół ministerstwa infrastruktury mimo, że rozpoczął działalność od kilku dni, to podjął bardzo intensywne prace nad powołaniem pewnego rodzaju instytucji konsultacyjnej, która ma roboczą nazwę: forum kontraktowe.

– Chodzi oto, aby budować instytucjonalną i stałą płaszczyznę rozmowy między wykonawcami, zamawiającymi, między GDDKiA, Polskimi Liniami Kolejowymi, ekspertami, przedstawicielami załóg, aby dyskutować na temat możliwie jak najlepszego realizowania m. in. programu budowy dróg, programu budowy linii kolejowych, aby wszystkie strony społeczne, wszyscy, którzy mają coś do powiedzenia na temat, aby w sposób naturalny, codzienny mogły ze sobą rozmawiać. Tego niestety nie było – wyjaśniał wiceminister Szmit. Jak dodał taka instytucja jest potrzebna zwłaszcza gdy spojrzymy na to jakiego poprzedni rząd PO-PSL dokonał spustoszenia w relacjach z wykonawcami robót drogowych i jak wiele przez to polskich przedsiębiorstw zbankrutowało. – To zamieszanie, ten brak współpracy. Z tym trzeba skończyć – wyjaśniał wiceminister Szmit.

Wiceminister wskazał też na dużą niespójność w finansowaniu i realizowaniu drogowych inwestycji, które odbywają się na wielu poziomach: od dróg krajowych, wojewódzkich, powiatowych aż po gminne, a brak standaryzacji dróg i ich koordynacji prowadzi do opóźnień i utrudnień w budowaniu dróg. (zdj. poniżej kadr z programu Opinie, TVP Olsztyn)

wiciminister w tvp Olsztyn

– To jest mój autorski pomysł, on nie ma jeszcze żadnego dalszego ciągu, ale powinniśmy jednak spróbować doprowadzić do pewnej koordynacji między zarządcami dróg czyli między samorządem, między GDDKiA, do koordynacji takiej instytucjonalnej – wyjaśniał wiceminister. Jak stwierdził dziś w Polsce tak naprawdę jest 3 tys. dysponentów dróg. Są to: gminy, powiaty, województwa, GDDKiA, gdy te wszystkie podmioty się zsumuje, a które w zasadzie odrębnie zarządzają daną drogą to mamy rzeczywiście kilka tysięcy podmiotów, które zajmują się w Polsce drogami. – Ja nie kwestionuje tego faktu. Natomiast wydaje mi się, że możemy spróbować pewne standardy wypracować dla wszystkich dróg w Polsce i wtedy będzie wiadomo, że gminna droga ma mieć taki standard, powiatowa taki, a wojewódzka taki. Nie zrobimy tego od razu, ale trzeba postawić sobie cele. Być może trzeba będzie pozyskać dodatkowe dofinansowanie właśnie na drogi powiatowe, na drogi gminne. To jest możliwe i jeżeli przedstawimy argumenty to na pewno my jako resort infrastruktury i budownictwa będziemy do tego przekonywać cały rząd, będziemy przekonywać panią premier, a przede wszystkim pewnie ministra finansów to w tym wypadku jest oczywiste. Ale taka potrzeba jest, bo rzeczywiście wykluczenie komunikacyjne jest jedną z najgłębszych i najbardziej bolesnych problemów, które dotyka Warmię i Mazury, ale też i całą Polskę Wschodnią – wyjaśniał Jerzy Szmit, wiceminister infrastruktury i budownictwa.

Źródło: TVP Olsztyn

oprac. Kamil Olszewski

Całość audycji „Opinie”: http://olsztyn.tvp.pl/22776941/241115

Komentuj "Wiceminister Jerzy Szmit gościem programu Opinie w TVP Olsztyn"

Skomentuj tekst

Adres e-mail nie będzie opublikowany (pozostaje do wiadomości serwisu)


*


Zabezpieczenie antyspamowe:

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.


Pytania Posła Jerzego Szmita w sprawach bieżących na forum Sejmu:

Powrót na górę strony
%d bloggers like this: