Rusza przetarg na ostatnie odcinki trasy Via Baltica

Dwa ostatnie fragmenty trasy S61, domykające przebieg międzynarodowej drogi ekspresowej Via Baltica, zostały skierowane do przetargu. Dokumenty dotyczące odcinków od Ostrowi Mazowieckiej (węzeł Podborze) do Śniadowa i od Śniadowa do węzła Łomża Południe, zostały 27 kwietnia 2017 r. podpisane w Ostrowi Mazowieckiej. Jest to miejsce, gdzie przyszła droga S61 połączy się z budowaną drogą ekspresową S8 Wyszków – Białystok, a tym samym całą siecią dróg ekspresowych i autostrad w Polsce.

Razem ze skierowanymi dziś do przetargu dwoma odcinkami S61, cała droga ekspresowa, łącznie prawie 190 km (nie licząc gotowej części obwodnicy Augustowa i budowanej już obwodnicy Suwałk), będzie objęta postępowaniem przetargowym.

Dziś kierujemy do realizacji dwa odcinki tej bardzo ważnej i potrzebnej arterii komunikacyjnej. Dzięki temu już niedługo powstanie cały polski fragment międzynarodowej rasy Via Baltica, która połączy kraje bałtyckie z południem i zachodem Europy – powiedział wiceminister infrastruktury i budownictwa Jerzy Szmit.

Obok wiceministra Jerzego Szmita, w uroczystości wzięli również udział Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad Krzysztof Kondraciuk, wojewoda podlaski Bohdan Paszkowski i burmistrz Ostrowi Mazowieckiej Jerzy Bauer.

Kryteria przetargowe

Przy dokonywaniu wyboru najkorzystniejszej oferty, oprócz kryterium ceny (o wartości do 60%), stosowane będą także kryteria jakościowe (łącznie o maksymalnej wartości 40%).

GDDKiA wymaga, aby prace projektowe i roboty budowlane wraz z uzyskaniem decyzji o pozwoleniu na użytkowanie zostały ukończone w terminie nie dłuższym niż 37 miesięcy od daty zawarcia umowy, a minimalny termin realizacji wynosi 31 miesięcy od daty zawarcia umowy (wraz z uzyskaniem decyzji o pozwoleniu na użytkowanie).

Cała droga ekspresowa S61 przewidziana jest do współfinansowania ze środków pochodzących z Unii Europejskiej oraz ze środków będących w dyspozycji Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad.

Po nowym śladzie

Inwestycja ma być realizowana w systemie Projektuj i Buduj. Zgoda na przetarg obejmuje dwa odcinki o łącznej długości prawie 36,5 km. Zaprojektowano je w nowym przebiegu, w pobliżu istniejącej drogi wojewódzkiej nr 677 Ostrów Mazowiecka – Łomża.

Powstaną dwie jezdnie po dwa pasy ruchu, pasy awaryjne i pas rozdziału. Droga będzie miała nawierzchnię z betonu cementowego oraz będzie przygotowana pod obciążenia 115 kN/oś. Na odcinku Ostrów Mazowiecka – Śniadowo o długości 19,4 km przewidziane są dwa węzły (Podborze i Komorowo), a na odcinku Śniadowo – Łomża Południe o długości 16,99 km – jeden węzeł (Śniadowo).

S61 w realizacji

W tym roku ruszyły także prace budowlane na obwodnicy Suwałk w ciągu trasy S61. Inwestycja z etapu projektowania przeszła w fazę „realizacji w terenie”.
Do wiosny 2019 r. wokół miasta ma powstać prawie 13 km drogi, która połączy się z ekspresowym fragmentem istniejącej obwodnicy Augustowa.

Na odcinek S61 Suwałki – Budzisko o długości 24,2 km został już rozstrzygnięty przetarg. Wkrótce planowane jest podpisanie umowy.

W tym roku ogłoszone zostały także przetargi na pozostałe odcinki S61 w województwie podlaskim. Jej fragmenty, np. cała obwodnica Łomży, czy też odcinki od węzła Kolno aż do Szczuczyna, są objęte procedurą przetargową.

3 kwietnia 2017 r. GDDKiA wybrała najkorzystniejszą ofertę w przetargu na budowę drugiej jezdni obwodnicy Szczuczyna.

Mapa Via Baltica
Przebieg Via Baltica
Via Baltica – najważniejsze połączenie drogowe krajów bałtyckich i Europy Zachodniej

Via Baltica, to fragment drogi międzynarodowej E67, która biegnie z Polski przez Litwę i Łotwę do Estonii. Pełni ona rolę najważniejszego połączenia drogowego pomiędzy krajami bałtyckimi, a Europą Zachodnią. Via Baltica wraz z Rail Baltica jest elementem transeuropejskiego korytarza transportowego i została zakwalifikowana do sieci bazowej TEN-T.

Trasa Via Baltica na terenie Polski przebiega wzdłuż drogi ekspresowej S8, na odcinku od Warszawy do Ostrowi Mazowieckiej i dalej drogą ekspresową S61, na odcinku od Ostrowi Mazowieckiej do granicy państwa w Budzisku. Dotychczas w ramach polskiej części trasy powstały odcinki S8: Radzymin – Wyszków i obwodnica Ostrowi Mazowieckiej oraz S61: obwodnica Stawisk, obwodnica Szczuczyna i obwodnica Augustowa.

Obecnie w budowie, obok obwodnicy Suwałk, są odcinki: S8 Marki – Radzymin o długości 15,4 km, którego ukończenie jest planowane w listopadzie 2017 r. oraz Wyszków – początek obwodnicy Ostrowi Mazowieckiej o długości 29,1 km. Oddanie do ruchu tego odcinka planowane w lipcu 2018 r.

Źródło: Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa

Komentuj "Rusza przetarg na ostatnie odcinki trasy Via Baltica"

Skomentuj tekst

Adres e-mail nie będzie opublikowany (pozostaje do wiadomości serwisu)


*


Zabezpieczenie antyspamowe:

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.

Powrót na górę strony
%d bloggers like this: