Rail Baltica. Będzie modernizacja trasy Białystok – Ełk. Rozpoczęcie przebudowy: 2020 rok

Efekty przebudowy kolejnego odcinka międzynarodowego korytarza kolejowego Rail Baltica to lepsza komunikacja miedzy państwami Europy, szybsze przejazdy z Białegostoku do Ełku, wygodne perony, większe bezpieczeństwo na linii kolejowej.

W środę PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podpisały umowę na wykonanie projektu inwestycji. Rozpoczęcie przebudowy planowane jest na 2020 r. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podpisały w środę umowę na opracowanie dokumentacji modernizacji trasy Białystok – Ełk. Inwestycja jest dofinansowana z instrumentu CEF „Łącząc Europę”.

W Krajowym Programie Kolejowym są projekty, które zapewnią dobre połączenia w Polsce i sprawny przewóz towarów pomiędzy krajami Unii Europejskiej. W środę PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podpisały umowę na dokumentację dla prac na linii kolejowej Rail Baltica z Białegostoku do Ełku.

Przedsięwzięcia zapewni m.in. lepsze podróże mieszkańcom województw podlaskiego i warmińsko-mazurskiego – powiedział Andrzej Bittel, podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa. Modernizacja linii na odcinku Białystok – Ełk to przede wszystkim dobudowa drugiego toru, co istotnie zwiększy możliwości podróży i przewozu towarów na międzynarodowym korytarzu. Zmiany obejmą również wykorzystywany obecnie tor wraz z wymianą sieci trakcyjnej.

Kompleksowo zmodernizowanych zostanie 8 stacji: Białystok Starosielce, Knyszyn, Mońki, Osowiec, Grajewo, Prostki, Ełk Towarowy i Ełk. Zdecydowanie poprawi się standard 11 przystanków: Białystok Bacieczki, Fasty, Dobrzyniewo Duże, Borsukówka, Zastocze, Czechowizna, Goniądz, Podlasek, Ruda, Lipińskie Małe i Ełk Szyba Wschód. Perony zostaną dostosowane do potrzeb osób o ograniczonej mobilności. Będą kładki wyposażone w windy oraz nowe wiaty, ławki i tablice informacyjne. Na trasie wzrośnie bezpieczeństwo. Dodatkowo wyposażone będą przejazdy kolejowo-drogowe. Nowe urządzenia sterowania ruchem kolejowym zapewnią sprawny przejazd pociągów pasażerskich i towarowych w ruchu międzynarodowym i regionalnym. – Dzięki wykorzystaniu finansowania z instrumentu CEF „Łącząc Europę” przygotujemy się do modernizacji kolejnego odcinka na międzynarodowej trasie Rail Baltica z Białegostoku do Ełku. Podpisana W środę umowa zapewni dokumentację i nadzór autorski. Prace zamierzamy rozpocząć w 2020 r.– powiedział Ireneusz Merchel, prezes PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. Po zmodernizowaniu linii Białystok – Ełk pociągi będą mogły jeździć z prędkością 160 km/h. Dzięki drugiemu torowi zwiększą się możliwości trasy, m.in. będzie mogło jeździć więcej pociągów. Projekt modernizacji linii ma być gotowy w IV kwartale 2019 roku. Szacowany koszt całej inwestycji, razem z pracami budowlanymi to około 1,7 miliarda złotych.

Umowę na przygotowanie dokumentacji projektowej wraz z pełnieniem nadzoru autorskiego PLK podpisały z firmą MGGP S.A. Koszt zamówienia to 19,8 mln zł. netto. Zmienia się trasa Warszawa – Białystok Na odcinku Warszawa Rembertów – Zielonka – Tłuszcz – Sadowne zasadnicze prace zostały już zakończone. Pasażerowie korzystają z nowych peronów, oddane do użytku zostały nowe przejścia podziemne i bezkolizyjne skrzyżowania.

Trwa modernizacja linii Rail Baltica na odcinku Sadowne – Czyżew. Przebudowywane są perony, tory, sieć trakcyjna i przejazdy kolejowo-drogowe. Koszt prac na środkowym odcinku trasy Warszawa – Białystok to 641 mln złotych. W przyszłym roku rozpoczną się prace na podlaskim fragmencie Rail Baltica od Czyżewa do Białegostoku. Dzięki modernizacji skróci się czas przejazdu między stolicami dwóch województw, a pasażerowie zyskają odnowione stacje i przystanki bez barier architektonicznych. Zakończenie prac na trasie Białystok – Warszawa planowane jest do 2021 roku.

Źródło: Gazeta Współczesna

Komentuj "Rail Baltica. Będzie modernizacja trasy Białystok – Ełk. Rozpoczęcie przebudowy: 2020 rok"

Skomentuj tekst

Adres e-mail nie będzie opublikowany (pozostaje do wiadomości serwisu)


*


Zabezpieczenie antyspamowe: Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.


Pytania Posła Jerzego Szmita w sprawach bieżących na forum Sejmu:

Powrót na górę strony
%d bloggers like this: