Obietnice PO: zamiast modernizacji szesnastki papierowa ekspresowa

 a

Przez osiem lat rząd PO-PSL mydlił oczy ludziom na Warmii i Mazurach, że zmodernizuje drogę krajową numer 16. Nie dość, że drogi nie zmodernizowano, to teraz posłowie PO startujący z regionu obiecują, że DK16 zostanie drogą ekspresową. To są już Himalaje bezczelności – obiecują gołębia, a przez osiem lat nie dali nawet wróbla.

Jerzy Szmit, poseł PiS oraz pełnomocnik okręgowych struktur PiS w Olsztynie wraz z Dariuszem Rudnikiem, przewodniczącym klubu radnych PiS w Olsztynie na konferencji prasowej 12 października obnażyli puste obietnice PO związane z modernizacją drogi krajowej nr 16.

a3

Walka o modernizację szesnastki wciąż trwa dzięki nieustannym nagłośnianiu sprawy poprzez interwencje posłów PiS, ale też dzięki wielu protestom, których inicjatorami byli działacze Prawa i Sprawiedliwości, organizacje społeczne jak i zwykli ludzie, którzy po prostu mieli dość wykluczenia komunikacyjnego. Jak wskazał Dariusz Rudnik plany modernizacji drogi krajowej były już dawno zatwierdzone jeszcze w latach 2005-2007.

a5

– Plany modernizacji szesnastki zostały już zatwierdzone przez rząd Jarosława Kaczyńskiego, prezesa PiS, ale jak tylko platforma doszła do władzy to szesnastka wypadła z planu modernizacyjnego dróg krajowych – przypomniał Dariusz Rudnik.

Puste obietnice PO

Mimo to działacze PO z Warmii i Mazur wciąż udawali, że stoją w obronie modernizacji DK16. Tej obłudy nie zaprzestali nawet gdy zostali posłami i tworzyli rząd. – Po ogłoszeniu ostatecznego kształtu planu budowy dróg na lata  2014-23 okazało się, że obecny rząd nie ma zamiaru w sposób znaczący modernizować drogi krajowej nr 16 – wyjaśniał Szmit, poseł PiS. Jednak po wielu interwencjach i protestach organizowanych przez PiS w projekcie do planu budowy dróg uwzględniono 16 km drogi przeznaczonej do modernizacji z ponad 300 km jakie ma szesnastka. Jednak jak poseł Szmit zauważył nie dość, że to tylko 16 km to jeszcze w projekcie nie podano ani terminów, ani kwot, a to znaczy, że ta obietnica jest kompletnie bez pokrycia.

Dlatego posłowie Prawa i Sprawiedliwości: Jerzy Szmit i Andrzej Adamczyk kontynuowali walkę o modernizację DK16. 28 lipca zwrócili się do premier Kopacz, aby szesnastkę przekształcić na drogę ekspresową. Dzięki temu łatwiej byłoby znaleźć środki na sfinansowanie tej drogi w pierwszej kolejności i zmodernizować ją na całej długości.

Poniżej pismo jakie zostało wysłane 28 lipca do premier Kopacz:

b2

Posłowie wystosowali też apel do wszystkich parlamentarzystów z regionu Warmii i Mazur o wsparcie tej inicjatywy, aby wspólnie działać na rzecz modernizacji szesnastki.

b

Niestety w sierpniu (bez konkretnej daty – przyp. red.) od ministra infrastruktury i rozwoju przyszła odpowiedź odmowna, podpisana przez podsekretarz stanu Panią Dorotę Pyć . W piśmie podsekretarz stanu stwierdziła, że teraz takie przekształcenie drogi jest niemożliwe, gdyż wymaga bardzo wiele pozwoleń, ekspertyz i analiz, oraz zmian w planach zagospodarowania przestrzennego krajowego jak i wszystkich gmin przez których szesnastka przebiega. Przygotowanie takiej dokumentacji z odpowiednimi ekspertyzami to niezwykle długi proces przez co w najbliższym czasie nie ma możliwości przekształcenia drogi krajowej nr 16 w drogę ekspresową.

Pismo poniżej:

b1

W związku z tym posłowie: Szmit i Adamczyk zgłosili kolejne wystąpienie, aby się dowiedzieć czy prace nad wykonaniem tych dokumentów są realizowane i na jakim etapie one są oraz czy będzie w związku z tym możliwość wprowadzenia budowy drogi nr 16 do programu budowy dróg, który został przyjęty 8 września.

DSC_0069

Jednak odpowiedzi na to pismo posłowie do tej pory nie otrzymali.

Papierowa ekspresowa

Nagle po niespełna miesiącu okazuje się, że wiceminister finansów Janusz Cichoń ogłosił, że jest w zasadzie przygotowany projekt rozporządzenia zmieniający rozporządzenie dotyczące dróg krajowych i autostrad, gdzie m. in. ma być podniesiona kategoria drogi nr 16. na odcinku Olsztyn-Ełk do kategorii drogi ekspresowej. Jednocześnie była też mowa, że od Ostródy będzie dwupasmówka i nie będzie żadnego problemu z realizację tego przedsięwzięcia.

a2

– Wydawałoby się, że to bardzo dobra informacja, że tylko się z tego cieszyć, ale entuzjazm i radość opadła gdy zapoznałem się z treścią projektu tego rozporządzenia. Okazuje się, że ona żadnych problemów nie rozwiązuje, a tak naprawdę wpędza nas w problemy i tworzy tylko złudną nadzieję mieszkańcom naszego regionu na wyjście z wykluczenia komunikacyjnego. – wyjaśnił poseł Szmit. Poseł zacytował też pismo z którego wynika, że: „Projekt rozporządzenia nie był przedmiotem uzgodnień międzyresortowych i konsultacji publicznych”. To jak wyjaśnił poseł Szmit oznacza, że tak naprawdę rozporządzenia, którym podpiera się min. Cichoń nie ma żadnej mocy i dopiero w dalekiej przyszłości będzie go trzeba wykonać. – Co więcej w miejscu gdzie jest potrzeba ocena skutków regulacji zmian rozporządzenia, to w tym momencie gdy dochodzimy do bardzo konkretnych informacji gdzie miały być zawarte: sposób finansowania wielkość nakładu oraz harmonogram przedstawionych prac są tam puste rubryki – wyjaśnia poseł Szmit.

Pismo poniżej:

DSC_0071

DSC_0078

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Mało tego ,w dokumencie jest napisane, że „Wykonanie przepisów rozporządzenia nastąpi w momencie ich uwzględnienia w programie budowy dróg krajowych”, a to jak wyjaśnia poseł Szmit nie zostało uwzględnione.

a6

– Czas powiedzieć jasno i wyraźnie, że minister Janusz Cichoń wprowadza nas w błąd, dlatego, że samo to podpisanie rozporządzenia przez Panią premier tak naprawdę wcale nas nie przybliża do rozwiązania problemu drogi nr 16 i podjęcia jej modernizacji – powiedział poseł Szmit.

W tej sprawie poseł Szmit złożył 8 października oświadczenie przedstawiając te wszystkie wątpliwości Jednocześnie zapowiedział też, że dalej będzie walczył, aby szesnastka została zmodernizowana i wraz z posłem Andrzejem Adamczykiem napisze kolejne wystąpienie do prezesa rady ministrów.

Kiełbasa wyborcza Cichonia

Natomiast Dariusz Rudnik, przewodniczący klubu radnych PiS w Olsztynie znany z konkretnych działań i nie przebieraniu w słowach mówi wprost.

a4

– Mamy tu do czynienia po prostu z kiełbasą wyborczą w czystej postaci. To co robi pan poseł Cichoń, to jest wyraz naprawdę wielkiej arogancji, żeby nie powiedzieć bezczelności – mówił bez ogródek przewodniczący klubu radnych PiS.

Rudnik przypomniał też, że dla Janusza Cichonia, posła PO temat drogi krajowej nr 16 to taka trampolina wyborcza. – Już trzeci raz kandyduje do sejmu pod hasłem modernizacji DK16 i za każdym razem tuż po wyborach okazuje się, że czegoś nie można zrobić, albo ta droga jest bez wymaganych planów. Rudnik przyznał też, że po prostu już nie wierzy rządom PO-PSL, że po tylu latach rządzenia ta droga zostanie zmodernizowana. Jak wyjaśniał: – Zawsze się znajdują jakieś inne priorytety np. zimne termy albo inne wspaniałe inwestycje jak np. elektrownia słoneczna w Gryźlinach, która jest gotowa, ale nie podłączona do sieci i nie jest wykorzystywana. Pan Pampuch teraz stratuje z partii Nowoczesna, jeżeli tak sobie wyobraża nowoczesność to gratuluje. Miliony zostały wydane z gminnej kasy, a przez to, że nie potrafi się podłączyć tego kablem z system energetycznym to ta cała wielomilionowa inwestycja stoi.

Kamil Olszewski

Komentuj "Obietnice PO: zamiast modernizacji szesnastki papierowa ekspresowa"

Skomentuj tekst

Adres e-mail nie będzie opublikowany (pozostaje do wiadomości serwisu)


*


Zabezpieczenie antyspamowe:

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.

Powrót na górę strony
%d bloggers like this: