Rząd odbuduje nieczynne i zaniedbane linie kolejowe. Samorządy z Warmii i Mazur nie były zainteresowane programem Kolej Plus?

Aż 11 mld złotych przeznaczy dodatkowo rząd Zjednoczonej Prawicy na wsparcie programu Kolej Plus. Premier w towarzystwie m.in. wicepremiera i szefa ministerstwa aktywów państwowych Jacka Sasina, ministra infrastruktury Andrzeja Adamczyka i marszałka Jarosława Stawiarskiego ogłosił decyzje w Janowie Lubelskim.

Ponad 1200 km linii kolejowych  będzie mogło zostać objętych dofinansowaniem w ramach Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej Kolej Plus do 2028 r. Spółka PKP Polskie Linie Kolejowe zakończyła ocenę dokumentów ze wstępnymi studiami planistyczno-prognostycznymi, które przygotowały samorządy województw. Wszystkie zgłoszone projekty były oceniane według takich samych kryteriów określonych w wytycznych naboru, uwzględniając różne aspekty, m.in. demograficzno-społeczny, środowiskowy, ekonomiczny, techniczno-eksploatacyjny oraz wyniki analiz studialnych.

– Gratuluję wszystkim samorządom, których projekty zostały zakwalifikowane do realizacji w ramach Programu Kolej Plus. Naszym celem jest przeciwdziałanie wykluczeniu komunikacyjnemu. Duże zainteresowanie samorządów Programem świadczy o tym, że kolej jest ważnym elementem rozwoju regionów – powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

Do realizacji zakwalifikowano 34 inwestycje dotyczące infrastruktury kolejowej w jedenastu województwach: trzy w województwie dolnośląskim, pięć w województwie lubelskim, jeden w województwie lubuskim, dwa w województwie łódzkim, cztery w województwie małopolskim, cztery w województwie mazowieckim, jeden w województwie opolskim, jeden w województwie podlaskim, siedem w województwie śląskim, jeden w województwie świętokrzyskim i pięć w województwie wielkopolskim.

– Dziś prezentujemy program, który obejmuje 34 inwestycje, polegające na budowie, odbudowie czy rewitalizacji linii kolejowych. Dzięki temu do 2028 r. obszar wykluczenia komunikacyjnego znacznie się zmniejszy – powiedział wiceminister Andrzej Bittel.

Podstawowe warunki realizacji inwestycji w ramach Programu:
•     zapewnienie współfinansowania w wysokości co najmniej 15 proc. kosztów kwalifikowalnych przez podmioty zgłaszające i współfinansowania kosztów niekwalifikowalnych (gdy dotyczy);
•      przedłożenie deklaracji organizatora przewozów dla połączenia – min. 4 pary pociągów przez co najmniej 5 lat;
•   zawarcie umowy na realizację inwestycji pomiędzy wnioskodawcą a PKP Polskie Linie Kolejowe SA (po kwalifikacji do dofinansowania ze środków Programu).

Projekty w Programie obejmują:
•      10 projektów dot. rewitalizacji linii na łączną długość ok. 315 km,
•      14 projektów dot. odbudowy lub rozbudowy linii na łączną długość ok. 516 km,
•      7 projektów dot. budowy nowych linii na łączną długość ok. 189 km,
•      3 projekty dokumentacyjne dotyczące ok. 183 km linii kolejowych.

Możliwa jest realizacja w pierwszej kolejności 17 projektów liniowych w ramach dostępnej alokacji, a po jej zwiększeniu – łącznie 34 projektów liniowych w ramach Programu. Pierwsze przetargi mogą ruszyć pod koniec 2022 roku, co będzie uzależnione od podpisywania umów pomiędzy PKP PLK SA a poszczególnymi jednostkami samorządu terytorialnego zakresie wspólnej ich realizacji.

Zwiększenie wartości Programu o kolejne 5,6 mld zł

Jerzy Szmit, Prezes Prawa i Sprawiedliwości – Okręg Olsztyn: Założenia programu Kolej Plus wymagają, aby wnioski na modernizację poszczególnych linii kolejowych składały samorządy województw. Samorząd Województwa Warmińsko-Mazurskiego opanowany przez koalicję PO-PSL z Gustawem Markiem Brzezinem na czele, nie jest zainteresowany odbudową linii kolejowych w naszym województwie

Przykładem tego braku zainteresowania jest odmowa modernizacji linii kolejowej nr 223 Czerwonka – Biskupiec – Mrągowo – Mikołajki – Orzysz. Już można było rozpocząć modernizację tej linii i przywrócić tam ruch kolejowy, ale władze województwa z PO-PSL odmówiły współpracy z rządem i z wieloma samorządami, które były gotowe do współfinansowania tej inwestycji (rząd finansuje 85% kosztów!). Wystarczy schylić się po te pieniądze, a im się nie chce… Widać nie są zainteresowani rozwojem, bezpieczeństwem i dobrobytem mieszkańców.

Trzeba jeszcze pamiętać, że w wyniku decyzji rządu Prawa i Sprawiedliwości Program Kolej Plus otrzymał podwójne finansowanie (podwojona wartość programu, zwiększona kwota na inwestycje), ale niestety dla Warmii i Mazur ten pociąg już odjechał…

Budżet Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej Kolej Plus do 2028 roku zostanie zwiększony o 5,6 mld zł –  do ponad 11 mld zł. Odbędzie się to przez przyjęcie nowelizacji ustawy o komercjalizacji i restrukturyzacji przedsiębiorstwa państwowego Polskie Koleje Państwowe z 8 września 2000 r.

Źródło: Telewizja Republika

Komentuj "Rząd odbuduje nieczynne i zaniedbane linie kolejowe. Samorządy z Warmii i Mazur nie były zainteresowane programem Kolej Plus?"

Skomentuj tekst

Adres e-mail nie będzie opublikowany (pozostaje do wiadomości serwisu)


*


Zabezpieczenie antyspamowe:

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.

Powrót na górę strony
%d bloggers like this: