Minister Szmit o sytuacji gazoportu w Świnoujściu

IS_gazoportMarzenie o bezpieczeństwie energetycznym i zwiększeniem suwerenności Polski staje się rzeczywistością. Niedawno (11 grudnia) przypłynął do portu w Świnoujściu pierwszy metanowiec z katarskim gazem. Dzięki tej inwestycji zainicjowanej przez śp. prezydenta RP Lecha Kaczyńskiego awansujemy do I ligi znaczących energetycznych graczy w Europie. Jednak za nim gazoport będzie działał na pełnych obrotach muszą się odbyć testy. Są one niezbędne, aby móc skorygować różnego rodzaju usterki, które zawsze się pojawiają przy tego typu mega-inwestycjach.

IS_16790f4560

Dlatego gazoport w Świnoujściu był głównym przedmiotem rozmowy jaka odbyła się 28 grudnia między Jerzym Szmitem, podsekretarzem stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa, a Janem Urbanowiczem, dyrektorem Transportu Dozoru Technicznego. Gdyż to właśnie TDT podlegające ministrowi Szmitowi sprawuje dozór techniczny nad m. in statkami i cysternami w których gromadzony jest skroplony gaz LNG.

Podczas rozmowy dyrektor Urbanowicz przedstawił ministrowi raport o przyczynach opóźnień oddania do użytku gazoportu oraz podjętych przez inspekcję działań, aby jak najszybciej port mógł przyjmować przywożony do Polski gaz LNG .

Jednak Grzegorz Marzec w wywiadzie dla portalu wPolityce.pl uspokajał, że przy tak dużej inwestycji występuje bardzo duże prawdopodobieństwo, że część urządzeń nie będzie funkcjonowała tak, jak należy. (Zobacz także: http://wpolityce.pl/gospodarka/274719-lepiej-pozno-niz-wcale-do-gazoportu-w-swinoujsciu-wplywa-pierwszy-transport-blekitnego-paliwa-wideo-live )

Dlatego proceduralnie są wprowadzane fazy testowe, aby takie usterki wychwycić przed rzeczywistym rozładunkiem. Mimo to perspektywy są obiecujące. Jak podał portal wgospodarce.pl statek z gazem Al Nuaman po rozładunku gazu opuścił port cztery dni wcześniej niż planowano. Gdyż okazało się, że do schłodzenia instalacji i przepompowania ok 210 tys. m. sześć gazu wystarczy osiem, a nie jak zakładano dwanaście dni. ( Zobacz także: http://wgospodarce.pl/informacje/22198-statek-lng-wyruszyl-ze-swinoujscia-w-droge-powrotna-do-kataru )

IS_79bf728854

Teraz będą testowane urządzenia, które umożliwią wysyłkę gazu do sieci przesyłowej. Następny transport gazu przypłynie w lutym 2016 roku. Natomiast pełne użytkowanie jest planowane na drugi kwartał przyszłego roku.

IS_DSC_6897– Ministerstwo przez cały czas, na bieżąco monitoruje sprawę w celu jak najszybszego uruchomienia tej strategicznej inwestycji dla Polski i Europy – zapewnił minister Szmit.

Terminal LNG umożliwi odbieranie skroplonego gazu ziemnego drogą morską z dowolnego kierunku na świecie. To diametralnie zwiększy bezpieczeństwo energetycznego kraju. Portal wPolityce.pl pisze wręcz o zerwaniu energetycznych kajdan przez Polskę (zobacz tu: http://wpolityce.pl/polityka/274763-statek-z-lng-cumuje-w-gazoporcie-zrywamy-energetyczne-kajdany ).

Gaz po dostarczeniu gazowcami do portu w stanie skroplonym zostanie poddany regazyfikacji. Terminal pozwoli na regazyfikację do 5 mld m. sześć. gazu ziemnego rocznie, z możliwością zwiększenia zdolności regazyfikacyjnej nawet do 7,5 mld m. sześć. Terminal może też stać się hubem gazowym, tzn., że z Polski może być przesyłany do wielu krajów w Europie w tym np. na Ukrainę. Eksperci ds. energetycznych uważają również, że rok 2015 był ostatnim rokiem gazowej hegemonii Rosji na kontynencie europejskim.

Kamil Olszewski

Komentuj "Minister Szmit o sytuacji gazoportu w Świnoujściu"

Skomentuj tekst

Adres e-mail nie będzie opublikowany (pozostaje do wiadomości serwisu)


*


Zabezpieczenie antyspamowe: Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.


Pytania Posła Jerzego Szmita w sprawach bieżących na forum Sejmu:

Powrót na górę strony
%d bloggers like this: