Minister Adamczyk o inwestycjach infrastrukturalnych w Regionie

— Inwestycje na drogach ekspresowych, których wartość sięga 8 mld zł oraz modernizacje połączeń kolejowych za 3,5 mld zł służą lepszej komunikacji Warmii i Mazur z pozostałymi regionami Polski — mówił w czwartek w Sejmie minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

Szef resortu infrastruktury odpowiadał w czwartek w Sejmie na pytania posłów ws. inwestycji infrastrukturalnych w województwie warmińsko-mazurskim, które mają na celu przeciwdziałanie wykluczeniu komunikacyjnemu Polski północno-wschodniej.

— Wykluczenie komunikacyjne regionu to wielki problem. Rząd prowadzi politykę zrównoważonego rozwoju. Pragniemy zapewnić (…) możliwości rozwoju każdemu z regionów i temu służą działania na rzecz zrównoważonej sieci komunikacyjnej —wyjaśnił minister Adamczyk.

Dodał, że droga S16, zwana kręgosłupem komunikacyjnym Warmii i Mazur, zrealizowana w części, do Borek Wielkich przed Mrągowem, na zachodzie łączy się z drogą S7, która jest zmodernizowana w części woj. warmińsko-mazurskiego prawie w całości.

Przypomniał, że na drodze S16 od Mrągowa do Ełku prowadzone były już przed laty prace dokumentacyjne służące dalszej modernizacji trasy do Wielkich Jezior Mazurskich. Nie ustalono jednak wówczas jednego korytarza dla tej trasy, ponieważ planowana droga, z uwagi na walory przyrodnicze, miała aż 40 wariantów przebiegu.

Obecnie – jak wspomniał minister Adamczyk – rząd przekazał 28 mln zł na odnowienie decyzji środowiskowej i innych dokumentów służących budowie trasy od Mrągowa do Ełku. Niebawem dojdzie do podpisania umowy na realizację odcinka Borki Wielkie – Mrągowo – zapowiedział minister. Podkreślił, że po wybudowaniu drogi ekspresowej do Ełku „16” będzie dalej łączyć się z Via Carpatią, trasą łączącą Polskę z południem Europy.

— Via Carpatia nazywana jest +drogą życia+ dla regionów wschodnich: Podkarpacia, Lubelszczyzny, Warmii i Mazur oraz Podlasia, czyli dla regionów wykluczonych komunikacyjnie — ocenił minister Adamczyk.

Z kolei trasa Via Baltica otwiera Warmię i Mazury na system drogowy Polski – zauważył.

Minister przypomniał, że realizowane są kolejne drogi w pobliżu stolicy Warmii i Mazur. W grudniu 2017 roku oddano do użytku S51 między Olsztynkiem a Olsztynem, a prace budowlane na południowej obwodnicy Olsztyna zakończą się w 2019 roku. Zapowiedział, że niebawem otwarta zostanie wschodnia część obwodnicy Olsztyna, a do końca roku zachodnia jej część.

Przypomniał, że na budowę 213 km dróg ekspresowych Warmia i Mazury otrzymały 8 mld zł, na pozostałe 700 mln zł. Na remonty mostów przekazano samorządom 20 mln zł, a w ramach dofinansowania remontów dróg gminnych przekazano samorządom 141 mln zł.

W regionie prowadzone są inwestycje kolejowe o wartości 3,5 mld zł. Na linię kolejową Białystok – Suwałki – Trakiszki (Rail Baltica) przekazano 1,7 mld zł, na połączenie Ełk – Korsze – 578 mln zł, a linię Działdowo – Olsztyn – 390 mln zł. 300 mln zł kosztować będzie remont połączenia kolejowego Szczytno-Ełk, a modernizacja linii Jabłono Pomorskie – Iława – Olsztyn – Korsze 200 mln zł, 230 mln zł kosztować ma remont linii Gutkowo – Braniewo. Za 63 mln zł wkrótce ruszy remont dworców w Olsztynku, Nidzicy i Szczytnie.

Minister Adamczyk przypomniał, że samorządy lokalne otrzymają wsparcie na remonty dróg lokalnych. Program zapowiadany przez premiera Mateusza Morawieckiego jest obecnie w przygotowaniu i ruszy w drugiej połowie roku – wskazał szef resortu infrastruktury.

Źródło: TVP Olsztyn

Komentuj "Minister Adamczyk o inwestycjach infrastrukturalnych w Regionie"

Skomentuj tekst

Adres e-mail nie będzie opublikowany (pozostaje do wiadomości serwisu)


*


This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.


Pytania Posła Jerzego Szmita w sprawach bieżących na forum Sejmu:

Powrót na górę strony
%d bloggers like this: