Kompleksowa pomoc dla każdego dziecka, ucznia i jego rodziny

Ministerstwo Edukacji i Nauki pracuje nad nową, lepszą formułą wsparcia dziecka, ucznia – szczególnie z niepełnosprawnością i jego rodziny. Przyświeca  idea, aby każde dziecko miało zagwarantowaną pomoc, w tym psychologiczno-pedagogiczną dostosowaną do jego potrzeb. Wśród propozycji ważną rolę odgrywają poradnie psychologiczno-pedagogiczne i placówki specjalne.

Stawiane są  3 cele:

  • stworzenie międzyresortowego systemu działań na rzecz dzieci, uczniów i rodziny,
  • zagwarantowanie dostępu do pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla dzieci i uczniów na terenie szkoły, placówki,
  • poprawienie jakości kształcenia wszystkich uczniów, w tym z niepełnosprawnościami.

Trwa  praca z najlepszymi ekspertami i praktykami, z kraju i z zagranicy nad zbudowaniem międzyresortowego systemu wsparcia dziecka, ucznia i rodziny. Przygotowywane są takie rozwiązania, dzięki którym rodzina otrzyma pomoc – od momentu stwierdzenia wad rozwojowych dziecka w okresie płodowym, po wsparcie w szkole, aż do wejścia w życie dorosłe i na rynek pracy.

Przygotowywany jest system wczesnego wspomagania rozwoju dziecka i wsparcia rodziców. W każdym powiecie powstaną międzyresortowe instytucje – Centra Dziecka i Rodziny (CDR). Głównym zadaniem Centrów będzie zdiagnozowanie potrzeb dziecka, przygotowanie dla niego i jego rodziny wsparcia.

Każde dziecko, uczeń musi mieć zagwarantowaną pomoc psychologiczno-pedagogiczną na terenie szkoły i placówki, która będzie dostosowana do jego potrzeb. Specjaliści z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej muszą być obecni w polskich szkołach.

Obecny system nie jest doskonały, wymaga korekty. Trwa praca  nad standardami zatrudniania w placówkach oświatowych psychologa, pedagoga specjalnego, doradcy zawodowego i logopedy. Szkoły i placówki muszą mieć również zapewnione środki na finansowanie zatrudniania specjalistów. Obecnie trwają prace nad szczegółowym wyliczeniem kosztów różnych wariantów ich zatrudnienia.

W przestrzeni publicznej pojawiły się nieprawdziwe informacje dotyczące szkół specjalnych. Nie jest  planowana likwidacji tych placówek. Szkoły specjalne były  są i będą ważnym elementem systemu oświaty. Pracuje w nich wyspecjalizowana kadra, której wiedza, umiejętności i doświadczenie są istotne we wsparciu szkół ogólnodostępnych. Potencjał  specjalistów z tych  szkół będzie wykorzystywany w szkołach ogólnodostępnych .

We wrześniu 2021 r. rusza pilotaż Specjalistycznych Centrów Edukacji Włączającej jako instytucji powstałych przy szkołach i placówkach specjalnych.

Krzysztof Marek Nowacki

Warmińsko-Mazurski Kurator Oświaty

Komentuj "Kompleksowa pomoc dla każdego dziecka, ucznia i jego rodziny"

Skomentuj tekst

Adres e-mail nie będzie opublikowany (pozostaje do wiadomości serwisu)


*


Zabezpieczenie antyspamowe:

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.

Powrót na górę strony
%d bloggers like this: