Budowa trasy S16 jednym z głównych tematów Kongresu Drogowego. „Analizowaliśmy ponad 40 wariantów, teraz musimy wybrać”

Czy da się budować bezpieczne drogi, zachowując jednocześnie dbałość o środowisko? To jeden z głównych tematów Kongresu Drogowego, zorganizowanego w Mikołajkach.

Województwo warmińsko-mazurskie to obszar, na którym często dochodzi do kolizji interesów drogowców i służb ochrony przyrody.

Nasze województwo jest na pewno ponadreprezentatywne jeśli chodzi o walory przyrodnicze. Dlatego częściej może tu wystąpić konflikt interesów

– przyznaje Adam Pogorzelski, zastępca Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Olsztynie. Co znamienne, Kongres Drogowy odbył się w Mikołajkach – czyli miejscu, gdzie obecnie również trwa konflikt. Dotyczy planowanego nowego przebiegu drogi S16 z Mrągowa do Ełku. Część mieszkańców i samorządowców uważa, że droga ekspresowa zagrozi środowisku. Ale są też głosy wspierające budowę.

Mamy 17 uchwał samorządów, które widzą konieczność budowy tej drogi. W ostatnich latach analizowaliśmy ponad 40 możliwych wariantów przebiegu, teraz musimy coś wybrać. Droga ma pełnić funkcję komunikacyjną, czyli musi łączyć miejscowości, a nie być jakimś abstrakcyjnym przebiegiem

– przekonuje Mirosław Nicewicz, dyrektor olsztyńskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Zapowiada, że do końca roku drogowcy mają zakończyć analizy i wybrać jeden wariant przebiegu, który następnie przedstawią do akceptacji Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska.

Oczywiście wszyscy zdajemy sobie sprawę, że Warmia i Mazury to unikatowy obszar w Polsce i w Europie. Ale z drugiej strony, tu jest życie, także gospodarcze

– mówi Zbigniew Kotlarek, prezes Polskiego Kongresu Drogowego.

S16 to przykład w ostatnim czasie głośny – ale na pewno nie jedyny. Częstym problemem, z jakim zmagają się drogowcy na Warmii i Mazurach, są malownicze i nierzadko zabytkowe przydrożne aleje drzew.

To istotny problem. Śmiertelność w przypadku zderzenia z drzewem wynosi 30 procent

– przyznaje młodszy inspektor Mariusz Tański, naczelnik warmińsko-mazurskiej drogówki. Ale z punktu widzenia atrakcyjności turystycznej regionu – aleje drzew bywają bezcenne. Z tym problemem często zmaga się Zarząd Dróg Wojewódzkich w Olsztynie.

Musimy łączyć wodę z ogniem. Chronimy te najcenniejsze aleje, a wszędzie tam, gdzie sytuacja jest krytyczna, jeśli chodzi o bezpieczeństwo, wycinamy część drzew. Sadzimy też nowe drzewa, oczywiście trochę dalej od drogi

– mówi dyrektor ZDW Waldemar Królikowski. Uczestnicy Kongresu przyznawali też – to przecież to nie drzewa popełniają błędy na drodze.

Nie powiedziałbym, że drzewo jest sprawcą wypadku drogowego. Wiadomo, że jest nim człowiek

– podkreśla inspektor Tański. Bo główną przyczyną wypadków pozostaje nadmierna prędkość.

Źródło: Radio Olsztyn

Komentuj "Budowa trasy S16 jednym z głównych tematów Kongresu Drogowego. „Analizowaliśmy ponad 40 wariantów, teraz musimy wybrać”"

Skomentuj tekst

Adres e-mail nie będzie opublikowany (pozostaje do wiadomości serwisu)


*


Zabezpieczenie antyspamowe:

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.


Pytania Posła Jerzego Szmita w sprawach bieżących na forum Sejmu:

Powrót na górę strony
%d bloggers like this: