Andrzej Adamczyk: Musimy w sposób zdecydowany zmienić sytuację na drogach lokalnych

W tym roku przeznaczyliśmy 1,3 miliarda złotych na wsparcie modernizowanych dróg przez gminy i powiaty. Nigdy nie było tak dużych pieniędzy. Trasy lokalne są zazwyczaj w opłakanym stanie i muszą być bardzo szybko przebudowane. Wiemy, że nie zadowolimy wszystkich, jednak mamy wielką determinację, by wspomóc samorządy – powiedział w Porannych Pytaniach minister infrastruktury, Andrzej Adamczyk.

W Kalinowie podpisano umowę na wykonanie odcinka drogi międzynarodowej Via Baltica. Minister infrastruktury wyjaśnił, jak wyglądają prace w skali całego kraju:

Umowę na realizację odcinka od węzła Ostrów Mazowiecka na drodze ekspresowej S8 pomiędzy Warszawą i Białymstokiem do przejścia granicznego w Budziskach mamy już podpisaną. Mam nadzieję, że do końca miesiąca uda nam się podpisać umowy na dwa ostatnie odcinki na Warmii i Mazurach. Termin realizacji projektu to rok 2021. Liczę, że będzie to spełnienie marzeń, oczekiwań i nadziei z ostatnich kilkudziesięciu lat. Skróci się czas przejazdu, ale także – co ma kardynalne znaczenie – podniesiemy poziom bezpieczeństwa dla wszystkich użytkowników tej drogi. Było to jednym z głównych celów obecnego rządu.

Minister infrastruktury wypowiedział się także o trasie Via Carpatia. – Droga od przejścia granicznego w Barwinku, przez Rzeszów, Kraśnik, Lublin w kierunku Białegostoku, jest w realizacji – powiedział Andrzej Adamczyk i dodał:

Podpisujemy umowy na realizację i projektowanie między Rzeszowem a Lublinem. Przypomnę, że poprzedni rząd wykluczył budowę trasy Via Carpatia. Uznano, że tej drogi nie da się wybudować. My stwierdziliśmy, że jest inaczej. Na odcinku od Lublina w kierunku północnym prace są najmniej zaawansowane. Zapewniam jednak, że do 2025 roku pojedziemy drogą ekspresową na południe Europy. Połączy to Warmię i Mazury, Podlasie, Lubelszczyznę i Podkarpacie z Grecją, Chorwacją i Bałkanami Zachodnimi. Mam na myśli również Rumunię, Bułgarię i porty czarnomorskie.

Na Warmię i Mazury trafiło 48 milionów złotych na drogi lokalne, jednak to nie wszystko. Jesienią rusza fundusz dróg lokalnych. Czego możemy się po nim spodziewać?

Przypomnę, że w tym roku przeznaczyliśmy 1,3 miliarda złotych na wsparcie modernizowanych dróg przez gminy i powiaty. Jesienią ruszy fundusz dróg samorządowych, który w puli będzie miał co roku 5 miliardów złotych. Nigdy nie było tak dużych pieniędzy. Musimy w sposób zdecydowany zmienić sytuację na drogach lokalnych. Często służą one w dojeździe do pracy, do służby zdrowia. Mieszkańcy na co dzień nie korzystają z dróg krajowych. Trasy lokalne są zazwyczaj w opłakanym stanie i muszą być bardzo szybko przebudowane. Wiemy, że nie zadowolimy wszystkich, jednak mamy wielką determinację, by wspomóc samorządy. Skupiamy się na gminach o niskich dochodach, które wcześniej nie korzystały z tego typu programów. Kilka lat temu musiały one pokryć 50% kosztów inwestycji. My założyliśmy, że w funduszu dróg samorządowych to państwo pokryje nawet 80% kosztów

– komentował Minister Infrastruktury.

Posłuchaj rozmowy z Andrzejem Adamczykiem

Źródło: Radio Olsztyn

Komentuj "Andrzej Adamczyk: Musimy w sposób zdecydowany zmienić sytuację na drogach lokalnych"

Skomentuj tekst

Adres e-mail nie będzie opublikowany (pozostaje do wiadomości serwisu)


*



Pytania Posła Jerzego Szmita w sprawach bieżących na forum Sejmu:

Powrót na górę strony
%d bloggers like this: