A1 Stryków – Tuszyn oddana do ruchu

Mamy dziś przyjemność udostępnić kierowcom nowy odcinek autostrady A1. To powód do radości nie tylko dla kierowców, ale także dla mieszkańców Łodzi i aglomeracji łódzkiej. Odcinek A1, będący jednocześnie obwodnicą Łodzi, oznacza wzrost bezpieczeństwa ruchu drogowego w kilku obszarach: w ruchu tranzytowym, w ruchu lokalnym i ruchu miejskim – powiedział minister infrastruktury i budownictwa Andrzej Adamczyk.

40 kilometrowy odcinek autostrady A1 został udostępniony kierowcom 1 lipca 2016 r. Nowa droga pozwoli na wyprowadzenie ruchu tranzytowego i częściowo lokalnego ruchu ciężkiego z centrum Łodzi i odciąży aglomerację łódzką. Dzięki A1 czas przejazdu, w zależności od pory dnia, skróci się nawet o 1,5 godziny. Największą poprawę odczują kierowcy w ruchu tranzytowym. Oznacza to także poprawę jakości życia mieszkańców Łodzi, Konstantynowa Łódzkiego, Aleksandrowa i Zgierza (mniejsze zanieczyszczenie powietrza, hałas i zatory). Wzrośnie także poziom bezpieczeństwa na ulicach każdego z tych miast. Dzięki nowemu fragmentowi trasy kierowcy będą mogli dojechać autostradą z Trójmiasta do Piotrkowa Trybunalskiego.
Minister A. Adamczyk, wicepremier P.Gliński, wiceminister J. Szmit na otwarciu A1

Fot. Minister A. Adamczyk, wicepremier P.Gliński, wiceminister J. Szmit na otwarciu A1

Nowa trasa ma nawierzchnię betonową, której trwałość (bez gruntownego remontu ) ocenia się na 30-40 lat. A1 może przenosić ruch pojazdów o nacisku na oś do 11,5 tony. Każda z dwóch jezdni ma po dwa pasy ruchu o szerokości 3,75 metra i pas awaryjny o szerokości 3 metrów. Pas rozdzielający jezdnie ma 12,5 metra szerokości, co oznacza, że w przyszłości, przy wzroście natężenia ruchu, będzie można dobudować trzeci wewnętrzny pas ruchu, do czego przystosowane są także wszystkie obiekty inżynierskie. Maksymalna prędkość na nowo wybudowanej drodze to 140 km/h.

Na drodze wybudowane zostały 4 nowe węzły autostradowe: Brzeziny (A1/DK72), Łódź Wschód (A1/DW713), Łódź Górna (A1/DW714) i Tuszyn (A1/DK1). Wcześniej, jako osobna inwestycja, powstał węzeł Łódź Północ (skrzyżowanie A1 i A2), a także w ramach kontraktu na budowę S8 w kierunku Wrocławia wybudowany został węzeł Łódź Południe, który łączy autostradę A1 z S8. Węzły te pozwolą na zwiększenie dostępności komunikacyjnej aglomeracji łódzkiej.

A1 węzęł Łódż Południe

Fot. A1 węzęł Łódź Południe, źródło: Łukasz Jóźwiak – GDDKiA

W ramach inwestycji powstały 4 miejsca obsługi podróżnych: Skoszewy Wschód, Skoszewy Zachód, Wiśniowa Góra Wschód i Wiśniowa Góra Zachód.

Po tym, jak 14 stycznia 2014 r. GDDKiA wypowiedziała umowę z winy poprzedniego wykonawcy odcinka Stryków – Tuszyn, 6 lutego 2014 r. został ogłoszony przetarg na dokończenie budowy A1. Wykonawcy mieli 22 miesiące, wraz z okresami zimowymi,na sfinalizowanie prac.

Odcinek A1 Stryków – Tuszyn został podzielony na trzy odcinki realizacyjne:

  • od węzła Łódź – Północ (A1/A2) do węzła Brzeziny (A1/DK72); długość 14 km; wykonawca: konsorcjum firm Strabag i Budimex; wartość kontraktu 339,6 mln zł.
  • od węzła Brzeziny (A1/DK72) do węzła Romanów (A1/DW714); długość 11 km; wykonawca: firma Mota-Engil; wartość kontraktu 360,7 mln zł.
  • od węzła Romanów (A1/DW714) do węzła Tuszyn (A1/DK91); długości ok. 16 km (bez odcinka, który wybudowany został w ramach kontraktu na budowę węzła Łódź południe); wykonawca: konsorcjum firm Budimex i Strabag; wartość kontraktu 327 mln zł.


Źródło: Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa

Komentuj "A1 Stryków – Tuszyn oddana do ruchu"

Skomentuj tekst

Adres e-mail nie będzie opublikowany (pozostaje do wiadomości serwisu)


*


Zabezpieczenie antyspamowe:

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.

Powrót na górę strony
%d bloggers like this: