75 kilometrów szos i dziesiątki umów. Podsumowano najważniejsze inwestycje infrastrukturalne na Warmii i Mazurach

1

Tory w planach, szosy w budowie. W Urzędzie Wojewódzkim w Olsztynie podsumowano drogowe i kolejowe inwestycje 2017 roku.

Ireneusz Merchel, prezes PKP PLK na konferencji prasowej powiedział, że dla kolejarzy rok 2017 był czasem podpisywania umów i wchodzenia na place budowy.  W październiku została podpisana umowa na opracowanie projektu zelektryfikowanej linii  Korsze- Ełk.

Założenie jest takie, że w roku 2019 ogłosimy przetarg na roboty budowlane – dodał prezes. – Dlaczego w 2019? Równolegle będziemy realizować modernizację linii Szczytno-Ełk. Chodzi o możliwość wyznaczenia tras objazdowych.

Jedną z najważniejszych inwestycji dla PLK na Warmii i Mazurach jest modernizacja trasy Działdowo-Olsztyn. Umowę z wykonawcą podpisano w grudniu. Przebudowanie prawie 83 kilometrowego skróci o kwadrans podróż z Olsztyna do Warszawy.

Kolejne kroki podjęto także w sprawie modernizacji i rewitalizacji m.in. trasy Olsztyn-Gutkowo-Braniewo, Jabłonowo-Iława-Olsztyn-Korsze i Olsztyn-Ełk-Białystok. Wymiana torów pozwoli na tych odcinakach osiągnąć prędkości do 120 kilometrów na godzinę, a miejscami nawet 160 km/godz.

Przez wschodnią część województwa będzie biegła międzynarodowa  Rail Baltica łącząca Berlin, Warszawę, Wilno, Rygę, Tallin i Helsinki. Natomiast w Olsztynie ma powstać kolej aglomeracyjna, która odciąży transport miejski. Jeden z przystanków zapanowano w  Olsztynie-Dajtkach.

Kolejarze chwalą się sukcesami na papierze, a drogowcy w rzeczywistości. Olsztyński oddział GDDKiA podaje, że wartość inwestycji to 2,9 mld zł. Przekłada się to na 75 kilometrów dróg ekspresowych i obwodnic.

Mirosław Nicewicz, dyrektor GDDKiA w Olsztynie podkreślał, że wartość  realizowanych obecnie  inwestycji  to prawie 4,4 mld zł. Do najważniejszych należą m.in.  prace budowlane przy dwóch odcinkach obwodnicy Olsztyna.

Oprócz nowych inwestycji drogowych równie istotna jest realizacja  Programu Likwidacji Miejsc Niebezpiecznych. Z przeznaczonych na ten cel  71,5 mln zł wybudowano m.in. rondo w Giżycku  i Węgorzewie, chodnik w Stradomnie i wyremontowano  most w Starych Jabłonkach.

Nowy rok zapowiada się nie mniej imponująco.

W pierwszym kwartale 2018 roku planujemy podpisać umowy na projekt i budowę obwodnicy Nowego Miasta Lubawskiego w ciągu dk15, drogi ekspresowej S61 Szczuczyn – Raczki oraz 2 odcinków S7 na terenie województwa mazowieckiego od Napierek do Płońska. W planach jest także ogłoszenie przetargu na projekt i budowę S16 Borki Wielkie – Mrągowo wraz z obwodnicą Mrągowa w ciągu dk59 – wyjaśnił  szef olsztyńskiego oddziału GDDKiA.

Na razie w sferze planów pozostaje  modernizacja krajowej 16-ski na Mazurach. Koncepcja programowa dla odcinka Borki Wielkie-Mrągowo ma powstać w kwietniu.

Obecny na konferencji były wiceminister infrastruktury i budownictwa Jerzy Szmit powiedział, że modernizacja infrastruktury kolejowej i drogowej wpływa realnie na rozwój regionu.

To jest pewien rozpęd, już czujemy skutki tych zmian infrastrukturalnych. Na Warmii i Mazurach lokuje się znacznie więcej przemysłu. Mamy więcej miejsc pracy, wzrastają wynagrodzenia. To nie są obietnice, ale twarde fakty – dodał.

Pełny zapis konferencji prasowej w Urzędzie Wojewódzkim w Olsztynie

 

Źródło: Radio Olsztyn/TVP Olsztyn
Fot. Kamil Olszewski

Zobacz także:

Komentuj "75 kilometrów szos i dziesiątki umów. Podsumowano najważniejsze inwestycje infrastrukturalne na Warmii i Mazurach"

Skomentuj tekst

Adres e-mail nie będzie opublikowany (pozostaje do wiadomości serwisu)


*


Zabezpieczenie antyspamowe: Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.


Pytania Posła Jerzego Szmita w sprawach bieżących na forum Sejmu:

Powrót na górę strony
%d bloggers like this: