112 – numer który ratuje życie

DSC_0006Z okazji Europejskiego Dnia Numeru 112 wojewoda Artur Chojecki spotkał się z uczniami Zespołu Szkół w Jezioranach na specjalnie przygotowanej lekcji edukacyjnej dotyczącej powiadamiania ratunkowego i udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej.

W ramach wojewódzkich obchodów tego dnia operatorzy numeru alarmowego pracujący w Centrum Powiadamiania Ratunkowego w Olsztynie przeprowadzili szkolenie dla ponad 150 uczniów z zakresu prawidłowego posługiwania się numerem alarmowym, przestrzegania zasad bezpieczeństwa i udzielania pierwszej pomocy. Oprócz dużej dawki wiedzy były też ćwiczenia praktyczne i konkursy z nagrodami. Dzieci zapytane czy będą potrafiły zadzwonić po pomoc na numer 112 zgodnym chórem odpowiedziały, że na pewno tak. Podczas lekcji edukacyjnej z udziałem wojewody rozstrzygnięty został również konkurs plastyczny, a autorzy zwycięskich prac otrzymali od wojewody nagrody i gratulacje. Wśród uczniów biorących udział w lekcji edukacyjnej była również Karolinka, uczennica klasy II B, która wezwała pomoc do chorej mamy, dzwoniąc właśnie na numer 112. Telefonując, precyzyjnie podała objawy oraz wszelkie dane potrzebne do przyjęcia i realizacji zgłoszenia.

Numer alarmowy „112” jest ogólnoeuropejskim numerem alarmowym zarówno dla telefonów stacjonarnych, jak i komórkowych. Kierowanie połączeń na numer alarmowy „112” jest bezpłatne. Ponadto numer „112” można wybrać w telefonie nie posiadającym karty SIM.

Podstawowym założeniem systemu jest jak najszybsze odebranie połączenia i powiadomienie służb udzielających pomocy. System informatyczny działający w centrach pozwala na identyfikację numeru telefonu zgłaszającego, w tym także numerów zastrzeżonych. System dodatkowo wyświetla dane osoby, na którą telefon jest zarejestrowany oraz pokazuje na mapie aktualną lokalizację telefonu. Pomaga to nie tylko w udzieleniu pomocy w sytuacji, gdy ktoś nie potrafi podać dokładnej lokalizacji (np. dziecko lub w przypadku wypadku samochodowego poza terenem zabudowanym), ale również ułatwia identyfikowanie fałszywych zgłoszeń, w przypadku, gdy zgłaszający podaje nieprawdziwą lokalizację. Zgodnie z obowiązującą procedurą operator po wstępnym zebraniu wywiadu przekazuje rozmowę do odpowiedniej służby oraz jeżeli jest taka potrzeba informuje bezzwłocznie pozostałe służby, dzięki czemu wszystkie służby otrzymują informację o zdarzeniu w tym samym momencie. W przypadku, gdy zgłoszenie jest niezasadne bądź nie wymaga interwencji służb ratunkowych operator poucza rozmówcę i kończy rozmowę w celu podjęcia dalszej gotowości do odbioru kolejnych zgłoszeń. Za każdym razem operator musi zachować czujność, nigdy nie może zlekceważyć zgłoszenia ponieważ może się okazać, że „żartowniś” za 101 razem faktycznie będzie potrzebował pomocy.

Najwięcej zgłoszeń, które są przekazywane do dyżurnych służb trafia do Policji. Szczególnie podczas złych warunków atmosferycznych oraz porannych i popołudniowych dojazdów do pracy– kolizje, wypadki a także awantury skargi, donosy itp. Z prowadzonych statystyk wynika, iż najwięcej zgłoszeń bezpodstawnych przypada na miesiące letnie. Wynika to również z faktu, że jest to okres wakacyjny. Wówczas ilość zgłoszeń wzrasta nawet o 20 %. Oczywiście również w weekendy i dni przerwy pomiędzy świętami zauważalne jest zwiększenie liczby telefonów.

Niestety nadal największym problemem Centrów Powiadamiania Ratunkowego jest odsetek zgłoszeń fałszywych lub niezasadnych. W 2015 roku do CPR w Olsztynie wpłynęło 782 106 wywołań kierowanych na numer alarmowy 112. Spośród wszystkich wywołań ponad 80% to zgłoszenia niezasadne, które nie wymagały interwencji służb ratunkowych.

Zgłoszenia niezasadne powtarzają się i dotyczą m.in.

·       odblokowania telefonu komórkowego

·       prośby o podanie PIN – u.

·       zamówienia pizzy,

·       zamówienia taksówki

·       zbyt głośnego miauczenia kotów

·       zapytania np. do czego pojechała straż pożarna na sygnale

·     jaki jest czas oczekiwania na przejściu granicznym

·       gdzie kupić kartę postojową

·       przywiezienia papierosów, zrobienia zakupów.

Biorąc pod uwagę postęp jakim była cyfryzacja systemu Powiadamiania Ratunkowego, Centralizacja i dowodzenie informacją o zdarzeniu z jednego miejsca, pozostaje jeszcze jedno – Edukacja społeczeństwa w zakresie odpowiedzialności oraz prawidłowego powiadamiania służb ratunkowych. Ważne jest, aby numer alarmowy traktować jako numer ratujący życie, zdrowie i mienie a nie jako bezpłatną infolinię i miejsce żartów i zabaw.

źródło: www.olsztyn.pl

Komentuj "112 – numer który ratuje życie"

Skomentuj tekst

Adres e-mail nie będzie opublikowany (pozostaje do wiadomości serwisu)


*


Zabezpieczenie antyspamowe:

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.

Powrót na górę strony
%d bloggers like this: